Melyek lesznek 2021 legfontosabb SEO trendjei, melynek segítségével vendégek tucatjait csábíthatod be éttermedbe? Mi kell egy ét

HU EN

Ezek lesznek 2021 legfontosabb SEO trendjei

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás segítségével érdeklődő felhasználókat, lehetséges ügyfeleket vonzhatsz webhelyedre, persze csak ha megfelelően használod. A SEO-ról köztudott (legalább is a keresőoptimalizálással foglalkozók körében), hogy folyamatosan változik, fejlődik, és igazi kihívás folyamatosan a lépést tartani a legújabb trendekkel és újításokkal.
 

Ezek lesznek 2021 legfontosabb SEO trendjei

Jogosan merül fel a kérdés, hogy egyáltalán megéri foglalkozni vele? A válasz egy nagyon határozott igen! A SEO alternatívája a PPC, azaz a fizetett hirdetések, azonban ezeket a felhasználók nagy része szándékosan figyelmen kívül hagyja, vagy konkrétan blokkolja is böngészőjéből. Ami marad, az az organikus, Google által válogatott SEO-zott tartalom – erre kattintanak az emberek szívesebben!

 

Ha végignézünk az elmúlt éveken, akkor néhány nagyon stabil következtetést levonhatunk 2021 SEO trendjeiről – a következőkben ezekről olvashatsz!

 

Szeretnél több vendéget? Egy hatékony online marketing stratégiával minden körülmények között megtalálod őket! Nézd meg éttermi referenciáinkat, és olvasd el, mi vezet a sikerhez! Kattints ide: Étterem online marketing és SEO

 

1. A mesterséges intelligencia minden eddiginél fontosabb szerepet kap a SEO-ban

A mesterséges intelligencia (habár az esetek többségében inkább csupán gépi tanulásról beszélünk) már most drasztikusan befolyásolja az emberek online élményeit, illetve azt, hogy hogyan bánnak az internetes tartalmakkal. Ebben különösen fontos tényező a Google RankBrain algoritmusa, amely már évek óta jelentős szerepet játszik a Google találatok rangsorolásában.

 

Greg Corrado, a RankBrain egyik fejlesztője a következőt nyilatkozta az algoritmus tanulási képességéről: „A többi jel mind felfedezésen és az emberek információszerzése során szerzett rálátásán alapszik, de nincs közük a tanuláshoz”. Ez arra engedhet következtetni, hogy a RankBrain az idők során egyre hatékonyabbá válik majd, ahogy folyamatosan egyre többet tanul a felhasználók viselkedéséről és keresési szokásairól.

 

Jogos a kérdés, hogy mégis hogyan lehet optimalizálni a RankBrainre. Persze a Google nem árulja el a titkait, de sokak szerint a felhasználói élményt jelező tényezők lehetnek a legfontosabb szempontok az algoritmus „szemeiben” – ilyenek például a CTR és az oldalon töltött idő. Ha ilyen szempontból szeretnéd elemezni webhelyed oldalait, akkor egy korszerű eszközre lesz szükséged kínál – ilyen például az SEMrush On Page SEO Checker is.

 

2. Egyre több teret nyer magának a hangalapú keresés

Az olyan technológiáknak köszönhetően, mint a Google Asszisztens, az Amazon Alexa, vagy a Sirir az Apple-től, a hangalapú keresés az egyik legfontosabb 2021-es SEO trendnek ígérkezik. Ezek és a hasonló a technológiák rengeteget fejlődtek az elmúlt évek során, és egyre több háztartásban is jelen vannak (legalább is a támogatott nyelvű országokban).

 

Az előrejelzések szerint 2022-re már minden második keresés hangalapú lehet, és a háztartások 55%-ában jelen lehet egy hangalapú keresést is kínáló készülék (szintén a támogatott országokban, persze).

 

A hangalapú keresésekre olyan hosszabb (long tail) kulcsszavakkal optimalizálhatsz, amelyeket az emberek a hétköznapi beszélgetéseik során is használnak. A hangalapú keresések inkább hosszabbak és beszélgetésszerűek, mint az egy-egy szavas lekérdezések, amiket az ember begépel a keresősávba, éppen ezért máshogyan is kell optimalizálni rájuk.

 

3. Fontosabbá válik a mobil-első webhelydesign

A Google 2019-ben kezdte el használni a mobil-első indexét, ami rögtön a feltérképezett webhelyek mobilos változatát vizsgálja meg, és részesíti előnyben az asztali verzióval szemben (mint ahogy azt korábban tette). Erre a változtatásra azért volt szükség, mert az internetezők nagy része mobileszközökről éri el a világhálót, és egyes becslések szerint 2025-re 73%-uk már csak mobilról böngészi majd a webet.

 

Fontos tehát, hogy webhelyed tökéletesen működjön nem csak asztali, hanem mobileszközökön is. Ebben sokat segít a Google Mobilbarát tesztje, illetve a Google Search Console mobilos használhatóságra vonatkozó jelentése is.

 

Ügyelj továbbá arra is, hogy a Google hozzáférjen tartalmaidhoz. Ne zárd ki a GoolgeBotot (a Google feltérképező robotját) weboldalairól a disallow paranccsal, hacsak nem szeretnéd, hogy az figyelmen kívül hagyja az adott tartalmat.

 

Tartsd továbbá észben, hogy a Google csak azokat a tartalmakat képes feltérképezni (még az engedélyezett oldalakon is), amik nem igényelnek felhasználói beavatkozást a megjelenéshez (pl. oldalra húzás telefonon) – ezt a problémát az úgynevezett „lusta betöltés” módszerrel lehet kiküszöbölni.

 

4. Fontosabbá válik az EAT a Google szemében

Senkinek sem újdonság, hogy a Google számára nagyon is fontos rangsorolási szempont a tartalom minősége. De mit jelent egész pontosan a „minőség” ebben a kontextusban? A Google az EAT elvet dolgozta ki a minőség meghatározására, ami a tartalom mögött álló szakértelmet, hitelességet és megbízhatóságot veszi figyelembe. E szempontok alapján állapítja meg a Google, hogy egy oldal tartalmai mennyire hasznosak és minőségiek. Az EAT szempontok különösen az olyan tartalmú weboldalakon fontosak, amelyek az ember pénzügyeivel vagy egészségével foglalkoznak (egészségügyi tanácsadás, pénzügyi tanácsadás, stb.) – ezek az úgynevezett YMYL oldalak.

 

A tartalom minőségét többféleképpen is biztosíthatod. Először is készíthetsz buyer personákat, amelyek segítségével összeszedheted, hogy kik is alkotják célközönségedet, és hogy mivel hathatsz rájuk. Ez után utánanézhetsz célközönséged keresőszándékának, aminek eredményéül feltérképezheted magad előtt a fogyasztók utazását. Végezetül ezen információk birtokában olyan tartalmakat készíthetsz (és olyan formátumban), ami fedi célközönséged igényeit és érdeklődési köreit.

 

Mindemellett persze tartsd észben tartalmad EAT (szakértelem, hitelesség, megbízhatóság) szempontjait is, még ha nem is egészségügyi vagy pénzügyi témákkal foglalkozol. Ebben sokat segíthet, ha feltünteted a tartalom szerzőjének nevét és képesítéseit, illetve ha elismert webhelyekről szerzel visszahivatkozásokat tartalmaidnak.

 

5. A hosszú tartalmak jobban rangsorolhatnak majd

A State of Content Marketing Report szerint a 3000 szavas, illetve annál hosszabb tartalmak akár háromszor annyi forgalmat és négyszer annyi megosztást képesek szerezni, mint a rövidebb cikkek. Ez még nem minden, ugyanis 3,5-szer annyi visszahivatkozást is elérhetnek, mint a 900-1200 szavas tartalmak.

 

Érdemes tehát időnként hosszabb tartalmakra is rászánnod magad, hogy jobb rangsorolásokat érhess el a keresőtalálatok között. Persze a terjedelem nem fontosabb a minőségnél – olyan tartalmakat kell kínálnod olvasóidnak, amelyeket szívesen végigolvasnak és meg is osztanak majd másokkal.

 

Persze a hosszabb tartalmakat valahogy fel kell osztani, hogy emészthetőbbé váljanak az olvasók számára. Ebben a H2 és H3 szintű címsorok segíthetnek, amelyek átláthatóbbá, átfuthatóbbá teszik a tartalmakat. Ezen kívül hivatkozz hiteles, minőségi forrásokra tartalmaidból, illetve biztosítsd tartalmaid könnyű megoszthatóságát (közösségi megosztó gombok segítségével).

 

A SEMrush Content Template Tool eszköze segíthet keresésre optimalizálni tartalmaidat. Írd be hogy milyen lekérdezésre szeretnél rangsorolni, és az eszköz javaslatokat tesz majd a tartalom hosszára, hogy milyen szemantikailag kapcsolódó kulcsszavakat lenne érdemes használni, és így tovább.

 

6. Fontosabbá válnak a kiemelt kivonatok

A Google előkelő pozícióiba nem csak hosszú tartalmakkal lehet bejutni. A kiemelt kivonatok már 2017 óta jelen vannak a Google keresőtalálati oldalain (habár csak bizonyos nyelveken), és céljuk első sorban az, hogy rövid, tömör válaszokat adjanak a felhasználó begépelt kérdésére.

 

A kiemelt kivonatok egy afféle „nulladik pozícióban” jelennek meg, maguk alá kényszerítve az összes többi keresőtalálatot. Akinek sikerül bejutnia a kiemelt kivonatok közé, az jelentős forgalomra számíthat webhelyén.

 

A kiemelt kivonatok egy rövid, tömör bekezdésben, felsorolásban, vagy kérdezz/felelek stílusban prezentálják azt a tartalomrészletet, amit a Google a legjobb válaszként ítél meg a felhasználó kérdésire.

 

7. Javulni fog a prediktív keresés is

A Google Discover (Felfedezés) funkciója 2017-ben jelent meg, és ezzel a keresés egy teljesen új formáját teremtette meg – a keresés nélküli keresést. A Discover is a Google gépi tanulással működő technológiáinak egyike, ami a felhasználó érdeklődési körei alapján kínál releváns tartalmakat.

 

A Google Discovert a keresőóriás szerint már több mint 800 millióan használják rendszeresen. Valójában a minőség biztosításán kívül nem igazán lehet optimalizálni rá, hiszen a Google dönti el, hogy egy tartalom mennyire releváns egy felhasználó számára.

 

8. Egy jó SEO stratégiából a videó sem hiányozhat majd

Az online videó nem újdonság, de olyasmi, ami kétségkívül az egyik legfontosabb 2021-es SEO trendnek ígérkezik. A YouTube ma már több, mint egymilliárd felhasználót szórakoztat, így nem kérdés, hogy óriási az érdeklődés a videós tartalmak iránt. Egyes becslések szerint hamarosan a videók hamarosan több figyelmet kapnak majd az interneten, mint bármelyik más tartalomformátum.

 

A videók keresőoptimalizálásához a videós csatornád, illetve a feltöltött videód szöveges mezőit kell megfelelően kitöltened. A kulcsszavak sokkal fontosabb szerepet játszanak a videók optimalizálásánál, hiszen a keresőmotoroknak kevesebb szöveges tartalmuk van, amiből gazdálkodhatnak a rangsoroláshoz. Ügyelj rá azonban, hogy ne halmozd feleslegesen a kulcsszavakat a videók vagy a csatorna leírásában (ahogyan egy webes cikkben sem érdemes).

 

Ha a YouTube-ra tervezel videókat készíteni, akkor meglepően sok ötletet meríthetsz a kulcsszavakhoz a platform automata kitöltés funkciójából: csak kezdj el gépelni egy kifejezést, és nézd meg, hogy milyen keresési lehetőséget ajánl fel a rendszer, mielőtt rányomnál a keresésre.

 

9. Fontosabb lesz optimalizálni a képeket

A képek vizuális keresése rengeteget fejlődött az elmúlt évek során. Korábban a képkeresés csak ennyi volt: képeket lehetett keresni. A közeljövőben azonban egyre több előrehaladásra számíthatunk, és egyes platformok már most kísérleteznek a képalapú vásárlással és információszerzéssel. A Google már rég óta arra sarkallja a webmestereket, hogy optimalizálják képeiket – nem véletlenül.

 

Ha a webhelyeden szereplő képek nem optimalizáltak, akkor már most pótold ezt a hiányosságot – ne várj vele hónapokat. Használj jól minőségű, de hatékonyan tömörített, releváns képeket, amiknek mind fájlneve, mind ALT címkéje beszédes, és releváns kulcsszavakat tartalmaz. Ne felejtsd el hozzáadni ezeket a képeket a webhelytérképedhez sem, hogy a keresőmotorok robotjai minél hamarabb értesülhessenek róluk.

 

10. Több hangsúly kerül a szemantikailag kapcsolódó kulcsszavakra

A SEO szakemberek sokáig csak egy-egy kulcsszóra összpontosították minden figyelmüket. Persze a legtöbben már tudjuk, hogy a másodlagos kulcsszavak legalább annyira fontosak, és a legfontosabb 2021-es SEO trendek közé tartoznak majd.

 

A Google már rég nem csak a szavakra és a kifejezésekre figyel oda, hanem a beírt keresésből próbálja meg azonosítani a felhasználó keresői szándékát. Ez azt jelenti, hogy minél több releváns információt adsz meg (logikusan kapcsolódó elsődleges és másodlagos kulcsszavak formájában), annál jobb.

 

Ehhez a SEMrush is kínál egy nagyon hasznos eszközt (pl ezt), ami képes szemantikailag kapcsolódó szavakat keresni számodra, illetve még a kulcsszavak nehézségét is osztályozza, hogy tudd, melyeket érdemes elsőként megcélozni.

 

A szemantikai keresésre való optimalizáláshoz készíts olyan tartalmakat, amelyek megválaszolják célközönséged kérdéseit. Tartalmaidat témakörökre optimalizáld, ne pedig konkrét kulcszavakra, és ne a keresőmotorokra optimalizálj, hanem célközönségedre!

 

Mindezek mellett használj strukturált adatokat, ahol ez indokolt.

11. Előtérbe kerülnek a helyi keresések

Habár az internet az egész világot összeköti, sokan valójában legtöbbször csak helyi dolgok (termékek, helyek, szolgáltatások, stb.) keresésére használják – például egy közeli étterembe szeretnének ellátogatni. A helyi SEO-nak fontos szerepe van a helyi jellegű cégek működésében, és – a SEO többi részéhez hasonlóan – folyamatosan fejlődik. Ez a fejlődés többek között a kattintás nélküli keresések elterjedésének köszönhető.

 

A kattintás nélküli keresések lényege, hogy a lekérdezésre a felhasználó közvetlenül a találati oldalon választ kap, tehát nem kell rákattintania egyetlen találatra sem. Ebben fontos szerepet játszanak a kiemelt kivonatok, és a helyi találatok is, amelyek közül az utóbbiak egy Google Térkép társaságában jelennek meg a találati oldalakon.

 

Ha szeretnél bejutni a helyi találatok közé, akkor szükséged lesz egy optimalizált Google Cégem adatlapra (Erről itt írtunk: Google Cégem optimalizálás). Persze még a helyi keresések között is sokat segít, ha erős visszahivatkozási profillal rendelkezel, és az sem árt, ha jó értékeléseket szerzel adatlapodra.

 

12. Többet kell figyelned az adatokra és azok elemzésére

Az adatok tanulmányozásával többet tudhatsz meg vásárlóidról, vizualizálhatod kampányaid teljesítményét, és célzott üzeneteket is létrehozhatsz. Az adatanalitika elárulja, hogy mely URL-eket sikerült feltérképezni, hogy honnan érkeznek a látogatók webhelyedre, hogy megfelelően működnek-e az átirányításaid, hogy mik a visszafordulási vagy átkattintási arányaid, és így tovább. Az adatelemzéssel még a kéretlen forgalomforrásokra (spam jellegű webhelyek) is rávilágíthatsz.

 

Mindezt persze számos eszközzel megteheted. Két gyakran használt és ajánlott ingyenes megoldás a Google Analytics és a Google Search Console. Ha azonban további adatokra van szükséged, akkor érdemes kipróbálni a SEMrush SEO Tookit eszközcsomagját, ami számtalan hasznos funkciót kínál minden SEO szakember számára!
 

Étterem online marketing hírek

Válogass a legfrisseb hírek és újdonságok közül, építsd fel éttermed, bárod, kávézód
vagy bármilyen típusú vendéglátóegységed online marketingjét!

További bejegyzések