12 éttermi webdesign tipp, amikkel fellendítheted forgalmadat
Egy étterem webhelye sosem készül el, és (ideális esetben) folyamatosan frissül technikai és tartalmi szemszögből is. Ha már évek óta nem foglalkoztál komolyabban éttermed webhelyével, akkor könnyen lehet, hogy egy nagyobb felújításra lesz szüksége, hogy megfeleljen mind a felhasználók, mind pedig a Google (és egyéb keresőmotorok) igényeinek. Az alábbiakban ehhez osztunk meg néhány tippet!
Az alábbiakban ehhez osztunk meg néhány tippet!
Ha még csak most kezdenéd fejleszteni éttermed online marketingét, mindenképp javasoljuk hogy már a weboldal készítésnél vedd fel a kapcsolatot leendő marketinges csapatoddal. A jó weboldal mindennek az alapja, így érdemes már ebben a fázisban bevonni a szakértőket a tervezésbe! Ha még nem találtad meg saját szupercsapatod, IDE kattintva kérheted ajánlatunkat.
1. Optimalizálj mobilra
Ha még nem optimalizáltad éttermed webhelyét mobilra, akkor minden egyes nap óriási forgalomról maradsz le. Manapság többen böngészik az internetet okostelefonjukról, mint bármilyen más eszközről, és a Google részéről is fontos rangsorolási szempont, hogy egy webhely mennyire működik jól mobileszközökön. Korábban a Google az asztali verziójuk szerint rangsorolta a webhelyeket, ma már a mobil az elsődleges tényező.
Rég véget értek azok az évek, amikor elég volt csak az asztali számítógépek vízszintes képernyőire kialakítani egy webhelyet. Ma már a mobil-első design a szabvány, azaz, hogy a webhelyet először mobileszközökre készítik el, és az asztali böngészés már másodlagos szempont.
Ha még mindig külön webhelyverziót jelenítesz meg az asztali és mobilos felhasználóknak, akkor itt az ideje olyan webhelyre váltani, ami minden eszközön (mobilok, laptopok, asztali gépek, stb.) megfelelően jelenik meg – itt lép a színre a reszponzív design.
2. Használj reszponzív designt
A reszponzív designnal felépített webhelyek automatikusan hozzáigazítják az elemek méretét és elhelyezkedését ahhoz a képernyőhöz, amin megtekintik őket. Egy megfelelően elkészített reszponzív webhely tökéletesen böngészhető egy nagy asztali monitoron, és egy okostelefonon is.
Ez jó pont a Google és a felhasználók részéről is, hiszen webhelyed könnyedén böngészhető és használható lesz, ráadásul neked csak egy verziót kell karbantartanod, nem pedig külön frissítgetni egy asztalit és egy mobilosat.
3. Tedd felhasználóbaráttá éttermed webhelyét
Ha egy étterem webhelyének a kialakításáról van szó, akkor gyakran feltűnik a felhasználói élmény (UX) és a felhasználói felület (UI) fogalma. Ezek szoros kapcsolatban állnak egymással, de két különböző dolgot jelölnek. Anélkül, hogy túlzottan részletesen belemennénk a témába, elég annyit tudnod, hogy mindkettőnek köze van a webhelyed nyújtotta felhasználói élményhez.
Minél jobb a felhasználói élmény, annál szívesebben használják majd webhelyedet a látogatóid (és jutnak el a konverzióig), és annál magasabbra emeli majd a Google is azt a keresőtalálatok között. Szóval hogyan javíthatod webhelyed felhasználói élményét? Íme néhány fontos szempont:
Navigáció
Amikor vendégeid besétálnak éttermedbe, pontosan tudják, hogy hová kell menniük. Vagy fogadja őket valaki a bejáratnál, vagy rögtön leülhetnek egy asztalhoz, esetleg a bár mellett is lepihenhetnek egy hosszú nap után.
Webhelyednek pontosan ilyen egyszerűen navigálhatónak kell lennie. Győződj meg róla, hogy a főoldalról minden fontos oldal elérhető: az étlap, az elérhetőségek, a nyitva tartás, a legfontosabb hírek, és a COVID információk. Ne bonyolítsd túl éttermed webhelyének navigációját, hiszen ha a látogatók nem tudják, mit hol találnak, akkor rövid időn belül sarkon fordulnak majd, és máshol kezdenek el nézelődni.
Mindig látható menü
Itt most éttermed webhelyének menüjéről van szó, nem pedig étlapodról. Ennek a menünek minden oldalon láthatónak kell lennie webhelyeden, ezzel is megkönnyítve a tájékozódást látogatóid számára. Sőt, még hasznosabb, ha a menü a felhasználót is követi, ahogy fel-le görget az oldalon.
Tömör bekezdések
A látogatók nem azért érkeznek éttermed webhelyére, hogy kisregényeket olvassanak. Gyorsan el akarják dönteni, hogy érdemes-e ellátogatniuk hozzád, és nem hajlandók néhány percnél többet szánni erre az egészre. Fontos tehát, hogy fogalmazz tömören, lényegre törően, és használj figyelemfelkeltő címsorokat. Ha nem megy, akkor kérj segítséget egy szövegírótól.
4. Biztosíts stabil teljesítményt
A modern felhasználók elvárják, hogy egy webhely villámgyorsan működjön, függetlenül attól, hogy milyen eszközről böngészik azt. Persze, a mobilinternet nem mindig teszi ezt lehetővé, de a technológia fejlődésével már erre sem igazán foghatod webhelyed lassúságát.
Ha egy webhely nem elég gyors, akkor egyrészt a felhasználóknak nem lesz türelmük kivárni minden egyes oldal betöltését, másrészt a Google is lejjebb csúsztat majd a találatok között. Lássuk tehát, hogy mik azok a problémák, amik lelassíthatják webhelyedet (és hogyan oldd meg őket):
Túl nagy képeket használsz
A képek a webhelyek legnagyobb fájlméretű elemei közé tartoznak, és ha túl sok szerepel belőlük oldalaidon, akkor éttermed webhelye igencsak lelassul majd. Csak indokolt esetben használj képeket, és akkor is ügyelj rá, hogy fájlméretük 100 KB alá essen. Ha csináltatsz néhány profi fényképet menüdről és éttermedről, akkor ezek mind felbontásban, mind pedig fájlméretben túl nagyok lesznek webhelyedre. Méretezd le és tömörítsd hatékonyabban képes elemeidet, mielőtt feltöltenéd őket!
Diavetítések
A diavetítések néhány évvel ezelőtt még divatosak voltak ugyan, de manapság már nem mutatnak igazán jól egy étterem webhelyén. Helyettük válassz csupán egyetlen egy képet, ami webhelyed tetején látható, és tökéletesen magába foglalja éttermedet. Így a látogatók készülékeinek is csak egy képet kell betölteniük, és az animációk sem lassítják majd az oldalak működését.
Flash animációk
A Flash animációkat már évekkel ezelőtt is érdemes volt kerülni, főleg a mobilkészülékek miatt, azonban az Adobe nemrégiben meg is szüntette a Flash fejlesztését, és a technológia ma már elavultnak számít.
Letölthető PDF étlap
PDF formátumú étlap helyezni éttermed webhelyére szintén nem ajánlatos. Biztosítsd látogatóid számára, hogy webhelyeden egy oldalon tekinthessék meg teljes kínálatodat, szöveges formában.
Sok étterem ugyan azt a képet vagy PDF-et tölti fel webhelyére, amit nyomtatásra is kiküld, ezek azonban feleslegesen nagy méretűek, és jelentősen lassíthatják a webhely működését.
Túl sok harmadik féltől származó modul
A WordPress webhelyek egyik nagy hátránya, hogy sok funkciót csak beépülő modulokkal lehet megszerezni rájuk. Ezeknek nem csak a rendszeres frissítése lehet problémás, de jelentősen lassíthatják is webhelyed működését.
5. Használj HTTPS-t
Manapság nehéz olyan webhelyet találni, ami-re a böngésződ nem HTTPS protokollon keresztül csatlakozik. A HTTPS a HTTP biztonságosabb változata, lényege pedig, hogy a felhasználó böngészői egy titkosított kapcsolaton keresztül kommunikálhatnak a webhellyel – tehát nem kell tattól tartaniuk, hogy valaki meglesné bankkártyájuk adatait, vagy jelszavukat, amikor megadják ezeket a regisztrációhoz, vagy a rendeléshez.
Ez egyrészt fontos a felhasználók biztosítása miatt, másrészt pedig azért is, mert a Google is előnyben részesíti az így biztosított webhelyeket.
Ahhoz, hogy HTTPS-re válts, egy SSL tanúsítványra lesz szükséged.
6. Használj függőleges designt
Mint fentebb olvashattad, ma már minden a mobilos böngészésről szól. Habár webhelyed reszponzív kell legyen, érdemes az alapszerkezetet függőlegesre kialakítani, hiszen a legtöbben egy okostelefonról látogatnak majd.
Azonban a függőleges design nem csak erről szól – minél több információt tudsz elhelyezni egy oldalon, annál kevesebbet kell más oldalakra navigálniuk a felhasználóknak ahhoz, hogy megtekinthessék ezeket. Helyezz el tehát minden fontos tudnivalót a főoldalon, hogy elég legyen csak görgetniük azoknak, akik gyorsan szeretnének dönteni éttermedről.
7. Alkalmazz lapos designt
A lapos itt nem unalmasat, vagy közönségeset jelent. Az egyszerűségnek megvan a maga szépsége, és a megfelelő színek és formák használatával nagyon ízlésesre is elkészíthető. A Google „material design” stílusszabványa remek példa erre.
8. Használj ikonokat
A képek, mint említettük, lelassíthatják éttermed webhelyét. Szerencsére azonban számos olyan grafikus elem szerepelhet oldalaidon, amiket egyszerű ikonokkal is helyettesíthetsz. Ezeket elkészítheted magadnak, felkérhetsz egy designert, vagy válogathatsz a Google temérdek ingyenes ikonja közül is.
9. Válassz egy jó betűtípust
A webhelyeden használt betűtípus nagyban befolyásolja annak személyiségét. Ha más designjaidhoz már egy adott betűtípust használsz, akkor alkalmazd azt webhelyeden, de ügyelj rá, hogy jól olvasható legyen. Választhatsz a Google által kínált ingyenes betűtípusok közül is.
10. Alkalmazz SEO-t
A SEO, azaz a keresőoptimalizálás célja, hogy webhelyedre minél több felhasználó rátaláljon, amikor a Google-ban, vagy hasonló keresőmotorokban keresnek maguknak éttermeket. A SEO igyekszik minél magasabb pozíciókba emelni webhelyedet a találatok között, hogy minél többen rákattintsanak, és ezzel nagyobb forgalmat szerezz.
A SEO-hoz egy egész stratégiára lesz szükséged, hiszen foglalkoznod kell hozzá kulcsszavakkal, hivatkozásokkal, tartalomkészítéssel, illetve technikai optimalizálással is. Mindez rengeteg időt és munkát igényel, de hosszútávon nagyon is megéri foglalkozni vele. A legjobb taktika egy tapasztalt online marketing ügynökségre bízni a feladatot, hogy te tovább foglalkozhass éttermeddel.
11. Indíts blogot
Egy blog több szempontból is előnyös lehet éttermed webhelye számára. Egyrészt segít a fent említett SEO-ban, mert minden publikált cikkedet optimalizálhatod, hogy többen találhassanak rá webhelyedre. Másrészt hasznos információkat, híreket, tudnivalókat oszthatsz meg rajta éttermed követőivel, akár sokkal hosszabb formátumban is, mint webhelyed többi oldalán, ahol érdemesebb tömörebben fogalmazni.
Egy blog továbbá rendszeres tartalomfeltöltést tesz lehetővé. A Google jobban kedvel egy olyan webhelyet, ami gyakran frissül új tartalmakkal, hiszen ebből látja, hogy foglalkoznak vele, és nem hanyagolják el.
12. Gyűjts be automatikusan ügyfeleid email címét
A marketing automatizálása nem újdonság, azonban ha eddig még nem foglalkoztál vele, akkor óriási előrelépést jelenthet majd céged számára.
Automatizálható többek között email listád gyarapítása is. Amikor egy új látogató érkezik webhelyedre, megjeleníthetsz neki egy felugró ablakot, amiben elkéred email címét, valamilyen ösztönző jutalomért cserébe. Ha elég jó okot adsz a felhasználónak, hogy megadja elérhetőségét, akkor könnyedén megszerezheted email címét, amire aztán elkezdhetsz neki marketingüzeneteket küldeni.