3 tipp a hatékony éttermi SEO-hoz
Az éttermi SEO nem olyasmi, amit az ember megcsinál egy hétvége alatt, és késznek nyilváníthatja. Egy hosszútávú, sőt, végtelen folyamatról van szó, tele különféle taktikákkal és módszerekkel.
De mit is takar pontosan az „éttermi SEO”, és hogyan szerezhetsz vele új vendégeket éttermed számára? Az alábbiakban pontosan erről lesz szó…
Ha pedig úgy gondolod, hogy nincs időd ezzel foglalkozni, keress minket bizalommal ide kattintva!
Mi az az éttermi SEO?
A SEO, azaz magyarul „keresőoptimalizálás” segít fellelhetőbbé tenni webhelyedet az olyan keresőmotorokban, mint a Google. Ha webhelyed kellően optimalizált, az emberek gyakran láthatják majd az első találatok között, valahányszor valami relevánsra keresnek rá egy keresőmotorban.
SEO-ra azért van szükség, mert az emberek többsége ma már az internethez, főleg a Google-hoz fordul, ha egy jó könyvet, egy kertészeti útmutatót, vagy egy közeli éttermet szeretne találni magának. Minél magasabban jelenik meg webhelyed e találatok között, annál több forgalomra számíthatsz majd.
Ezért van szükség éttermi SEO-ra, ami kifejezetten azokat a taktikákat fedi le, amelyek egy éttermet hivatottak magas pozíciókba emelni a keresőmotorok találatai között. Itt külön említést érdemelnek a térképen jelölt helyi találatok is, amelyeket a Google gyakran jelenít meg, ha valaki éttermet keres magának egy adott területen.
Az éttermi SEO tehát segít több figyelmet fordítani éttermedre az interneten, ami fokozott online forgalmat, és ezzel több rendelést és/vagy asztalfoglalást jelent majd számodra.
Az éttermi SEO három legfontosabb szempontja
Kulcsszavak
A kulcsszavak azok a szavak és kifejezések, amelyek webhelyed oldalainak tartalmára utalnak. Egy oldalon több kulcsszó is szerepelhet, és ezeket az alábbi kategóriákba sorolhatjuk:
• Általános kulcsszavak (pl. étterem)
• Long-tail kulcsszavak (pl. hagyományos magyaros étterem)
• Márkás kulcsszavak (pl. „Nagyi konyhája étterem & kifőzde”)
• Helyi kulcsszavak (pl. Nyíregyháza pizzériák)
Minden csoportnak megvannak az előnyei és a hátrányai.
Az általános kulcsszavakra például sokan keresnek rá, de sokan is próbálnak megjelenni rájuk az első találatok között, azaz heves verseny jellemző rájuk. A long-tail kulcsszavakra kevesebben keresnek rá ugyan, de kevesebben is célozzák meg őket saját éttermi SEO stratégiájukban, ezért könnyebb jól rangsorolni rájuk. Mi több, a long-tail kulcsszavak határozottabb keresőszándékra is utalnak, hiszen jó eséllyel étterembe szeretnének menni, akik egy „hagyományos magyaros éttermet” keresnek maguknak.
Az éttermek számára a helyi kulcsszavak is nagyon fontosak. Ha valaki beüti a keresőbe, hogy „pizzázó Debrecen”, akkor egyértelmű, hogy ebben a városban szeretne pizzát fogyasztani valahol. Természetesen az ilyen kulcsszavakat minden debreceni pizzéria megcélozza majd.
Az általános kulcsszavak a legkevésbé határozottabbak. Ha valaki annyit ír be a keresőbe, hogy „étterem”, az egyáltalán nem biztos, hogy vásárolni szeretne valamit, mert lehet, hogy csak éttermekről keres képeket magának.
Szóval hogyan lehet kiválasztani a legjobb éttermi kulcsszavakat? Ehhez egy jó kulcsszótervező eszközre lesz szükséged, ami releváns kulcsszóötleteket javasol majd egy általad megadott alapkulcsszó (pl. „étterem” vagy „kifőzde” alapján). Az ilyen kulcsszótervező eszközök hasznos statisztikákat is mutatnak arról, hogy mennyire keresett egy-egy kifejezés, és hogy mekkora verseny jellemző rá (tehát összességében, hogy mennyire nehéz rangsorolni rá). A Google Ads ingyenesen használható Kulcsszótervezője remek példa erre.
Fontos, hogy a kulcsszavakat ne csak az oldalak szövegében, hanem a címükben, az URL-ben, az alcímekben, és a meta mezőkben is elhelyezd, hogy a keresőmotorok könnyebben rátaláljanak tartalmaidra.
Cím, URL és meta leírás
Minden alapvető Google találat három fő elemből áll: egy kattintható, kék címből, egy URL címből, illetve egy leírásból (meta leírás). Ezek az elemek mind lehetőséget adnak arra, hogy elárulj valamit éttermedről a kereső felhasználóknak, és felkeltsd az érdeklődésüket kínálatod iránt.
A címnek például egyértelműen kell utalnia arra, hogy mit tartalmaz az oldal, amihez tartozik – vagyis, hogy mit láthat majd a felhasználó, miután rákattint a találatra. Olyasmit kell ígérnie, ami kattintásra buzdítja a keresőket, de persze a mögötte álló tartalomnak is be kell tartania ezt az ígéretet. Fontos, hogy a címben szerepeljen az adott oldal elsődleges kulcsszava.
Az URL szintén lehet beszédes, habár itt kevesebb mozgástered van. Minden oldal URL címe egyedi, így könnyedén elhelyezheted benne az adott oldal elsődlegesen megcélzott kulcsszavát.
A meta leírás nagyjából 140-150 karakterben fejti ki azt, amit az oldal kínál (az ennél hosszabb leírások végét a Google elrejti).
Összességében tehát: ezek az elemek mind arról kell tájékoztassák a felhasználót, amit az oldal kínál, és ezért kell tartalmazzák az oldal legfontosabb kulcsszavát is. Ha a felhasználó látja, hogy szerepel az a találatban, amire rákeresett, akkor tudni fogja, hogy érdemes rákattintania.
Mobil-első design
2021-et írunk, amikor az emberek túlnyomó többsége inkább okoskészülékéről keres magának éttermet a közelben, mint egy asztali számítógépről. Ez különösen azokra igaz, akik éppen átutazóban vannak valahol, és szeretnének rátalálni a legközelebbi éttermekre. Értelemszerűen telefonjukat veszik majd elő ehhez, és a Google fel is sorolja majd nekik a legközelebbi lehetőségeket. Van azonban ennek egy feltétele.
A Google már évek óta előnyben részesíti azokat a webhelyeket, amelyek az okostelefonok maréknyi kijelzőjén is tökéletesen működnek. Ez a helyi és általános rangsorolásban is közrejátszik, ezért sokkal jobb esélyekkel indulsz majd a látogatók figyelméért vívott versenyben, ha webhelyed felkészült a mobilos látogatókra is.
De még ha ez nem is lenne szempont (és az), akkor is figyelembe kell venned, hogy az emberek nem hajlandók az idejüket pazarolni egy olyan webhelyre, ami nem működik rendesen mobiljukon. Főleg nem akkor, ha üres a gyomruk.
Fontos tehát, hogy mobil-első designt használj webhelyeden, ami mind telefonokon, mind pedig hagyományos számítógépeken és laptopokon is tökéletesen működik!
További tippek az online éttermi marketinghez
Publikáld étlapodat az interneten
A legtöbb éhes kereső azért navigál el egy kiszemelt étterem webhelyére, hogy megtekintse az elérhetőségeket, illetve a kínálat árait. Persze az étlapnak nem csak webhelyeden, hanem közösségi profiljaidon, és minden harmadik féltől származó felületen (pl. Google Cégem adatlapodon) is szerepelnie kell, méghozzá naprakészen!
Használj közösségi médiát
A közösségi platformok (Facebook, Instagram, Twitter, stb.) az éttermi online marketing nélkülözhetetlen eszközei. Használd ezeket arra, hogy erős kapcsolatot építs ki vendégeiddel, értesítsd őket a legújabb hírekről és kínálatokról, és hasznos tartalmakat ossz meg velük. Akár reklámozhatod is magadat, de ezt inkább hagyd meg a fizetett hirdetésekre – az organikus bejegyzésekben kínálj inkább értéket!
Alakíts ki egy felismerhető márkát
Állj elő egy olyan logóval és színsémával éttermed számára, amelyet aztán minden publikált tartalmadban és profiljaidon is használsz majd. Ez segít, hogy éttermed stílusjegyei bárhol könnyedén felismerhetők legyenek.
Vezess adatbázist vendégeidről
Gyűjts össze annyi információt ügyfeleidről egy biztonságos adatbázisban, amennyit csak tudsz, hogy ezeket később marketingedben is felhasználhasd. Minél több adatot sikerül felhalmoznod korábbi vendégeidről, annál személyre szabottabb üzenetekkel célozhatod meg őket a későbbiekben.