Hatékony éttermi marketing tippek a forgalom fellendítésére
Az éttermi bizniszbe hírhedten nehéz betörni. A kisebb vállalkozások nagy része az alapítás után öt éven belül bedől, ráadásul az étteremtulajdonosoknak sajátos kihívásokkal is szembe kell nézniük, ha szeretnék fenntartani vállalkozásukat. Szóval mit tehetsz, ha ezen a területen szeretnél szerencsét próbálni? Ehhez hoztunk most néhány éttermi marketing tippet, amit érdemes megfontolni!
Legyen szó bármilyen jellegű vállalkozásról, a sikerekhez tudnod kell, hogy hogyan érheted el közönségedet – hogy hogyan „marketingezhetsz” nekik, ha úgy tetszik. Hogyan tudathatod célközönségeddel, hogy éttermed létezik? Hogyan vonzhatsz be új vendégeket? Ezeken mind el kell gondolkodnod, mielőtt belevágsz az éttermi bizniszbe.
A digitális marketing szerencsére minden ilyen kérdésedre választ kínál. Mivel az emberek többsége ma már az interneten tájékozódik mindenről, a digitális marketingeszközök sokkal hatékonyabb (és gazdaságosabb) opciókat kínálnak célközönséged elérésére. Ha tehát sikerre szeretnéd vinni éttermedet, akkor egy aktív online jelenlétre lesz szükséged. A következőkben pontosan ehhez kínálunk néhány bevált taktikát!
Ha úgy érzed, hogy az étterem nyitás és vezetés rengeteg tennivalója között erre már nincs módod, időd vagy éppen energiád, vedd fel a kapcsolatot velünk IDE kattintva, segítünk megvalósítani az álmod!
1. Éttermi marketing tipp: Alakítsd ki éttermed webhelyét
Még ha egy helyi éttermet is vezetsz, aminek nem igazán van köze a digitális világhoz, elengedhetetlen, hogy egy naprakész, modern webhelyet is összeállíts intézményed számára. Az emberek túlnyomó többsége az interneten keres rá termékekre, szolgáltatásokra és helyekre, és sokak számára webhelyed lesz az első benyomás, amit éttermeddel kapcsolatban megtapasztalnak. Rengetegen ítélik meg egy étterem minőségét a webhelye alapján, ezért fontos, hogy már az online világban is egy igényes képet fess róla. Az interneten egy pillanatba telik más webhelyekre átkattintani, ezért fontos, hogy rögtön elnyerd online látogatóid tetszését azzal, amit mutatsz nekik.
Webhelyednek professzionális megjelenést kell adnod, de fontos az is, hogy jól működjön és könnyedén kezelhető legyen. Biztosítsd, hogy lehetséges vendégek gond nélkül tudjanak navigálni a menük és az oldalak között, és gyorsan megtalálják az elérhetőségeket és a nyitva tartást is.
Tartsd továbbá észben, hogy az emberek nagy része (főleg, ha éttermet keresnek) mobiltelefonjuk segítségével böngészik az internetet, ezért éttermed webhelyének minden eszközön hibátlanul kell működnie – hacsak nem akarod elveszíteni lehetséges vendégeid nagy részét.
Érdemes mindemellett némi pénzt és időt fektetni abba, hogy profi minőségű fényképeket készíttess éttermedről, annak helységeiről, felszereltségéről, a fogásokról és személyzetedről. A jól beállított képeken az ételek még ízletesebbnek, a munkatársak pedig még profibbnak tűnnek majd.
2. Éttermi marketing tipp: Foglalkozz a helyi SEO-val
Az éttermi marketing egyik legfontosabb eleme a helyi SEO, azaz a helyi keresőoptimalizálás. A SEO fő célja, hogy organikus (tehát nem fizetett) forgalmat vonzz webhelyedre a különböző keresőmotorok (pl. Google) találati oldalairól. Minél jobb éttermed webhelyének SEO-ja (értsd: minél jobban optimalizált a keresésre), annál nagyobb eséllyel jelenik majd meg az első találatok közül, ha valaki éttermekre keres rá a közeledben.
Mivel az emberek általában hisznek a Google-nak, és az első találatokra kattintanak rá, SEO-d megerősítésével éttermed több lehetséges vendégre tehet szert.
A helyi és az általános éttermi SEO egy hatalmas témakör, de íme néhány gyors tipp, amivel megerősítheted helyezéseidet a találatok között:
• Vezess blogot éttermed webhelyén, és rendszeresen tölts fel rá hasznos, minőségi tartalmakat, amik érdekelhetik vendégeidet.
• Igyekezz éttermed webhelyének összes oldalán releváns, helyi kulcsszavakat használni, mind a szövegben, mind a meta mezőkben (cím, stb.)
• Állíts fel hivatkozásokat webhelyed kapcsolódó témájú oldalai között, illetve hivatkozz külső, releváns tartalmú webhelyekre is.
• Készítsd el éttermed Google Cégem adatlapját és töltsd ki azt alaposan.
• Ügyelj rá, hogy éttermed alapvető adatai (név, cím, telefonszám) webhelyed minden oldalán látszódjanak, és mindenhol pontosan úgy szerepeljenek, mint Google Cégem adatlapodon.
3. Éttermi marketing tipp: Hódítsd meg a közösségi médiát
Egy jól optimalizált webhely rengeteget segít majd éttermed fellendítésében, de ha aktívan is szeretnél tenni a sikerekért, akkor a közösségi médián is képviselned kell intézményedet. Bizonyára te is nehezen tudnál felsorolni 5 olyan ismerőst, aki nincs fenn valamilyen közösségi webhelyen (Facebook, Instagram, stb.)
Az éttermi marketing manapság elképzelhetetlen közösségi média nélkül. A Facebookon, az Instagramon, vagy valamilyen más hálózaton kiváló lehetőséged nyílik arra, hogy olyan ügyfeleket szerezz éttermed számára, akik akár visszatérő vendégeid is lehetnek, ráadásul nagyszerű ingyenes és fizetett reklámopciók is rendelkezésedre állnak a különböző platformokon.
Meghirdethetsz például nyereményjátékokat a Facebookon, amiben a megosztók között egy ingyenes vacsorát sorsolsz ki (ezért semmit nem kell fizetned), de akár beállíthatsz fizetett kampányokat is az Instagramon, hogy a fogásaidról készült ínycsiklandó képek minél több lehetséges vendéget elérjenek a platformon. Mindezek a taktikák segítenek, hogy több éttermed híre minél több felhasználóhoz eljusson.
4. Éttermi marketing tipp: Használd ki az influencer marketing lehetőségeit
Éttermedet eleinte csak nagyon kevesen ismerik majd, de ha minél előbb szeretnél egy nagyobb érdeklődő közönséget elérni, akkor kérd egy-két influencer segítségét. A közösségi médián aktív influencerek (vagy „véleményvezérek”) olyan személyek, akik egy aktív követőbázist építettek ki maguk köré. Olyan emberek követik őket, akik adnak a véleményükre, ezért ha egy influencer ajánlja éttermedet követőinek, akkor azok a követők ezt hitelesebbnek veszik majd, mintha egy sima reklámot látnának.
Mivel egy étterem népszerűsítéséről van szó, olyan influencereket érdemes megkeresni az együttműködésre, akik gasztronómiával, vagy épp utazással foglalkoznak, tehát saját közönségük jó eséllyel érdeklődne éttermed iránt. Az említésért cserébe megállapodhattok egy adott összegben, vagy akár egy ingyenes étkezésben is az influencerrel, aki ez után megosztja véleményét követőivel.
5. Éttermi marketing tipp: Alkalmazz email marketinget
Az azonnali üzenetküldés korában az email marketing egy divatjamúlt stratégiának tűnhet, pedig a mai napig az egyik leghatékonyabb és leggazdaságosabb taktika, amit minden étterem sikeresen alkalmazhat. Először is szükséged lesz egy email listára olyan feliratkozókból, akik önszántukból adták meg elérhetőségeiket éttermednek, beleegyezve ezzel, hogy marketing és más tartalmú emaileket küldj nekik. A feliratkozásért cserébe felkínálhatsz jutalmakat, exkluzív tartalmakat, és így tovább.
Miután egy érdeklődő feliratkozik hírleveledre, automatizált üzeneteket kell küldened neki, legalább heti egy-két alkalommal. Ezek az emailek hasznos, értékes tartalmakat kell kínáljanak (például egy összefoglalót az elmúlt hét legjobb tartalmaiból, vagy egy akciós kupont), illetve finoman arra kell ösztönözzék a címzettet, hogy látogasson el éttermedbe.
6. Éttermi marketing tipp: Használd ki az online vélemények erejét
Az emberek többsége nem vesz meg mindent azonnal, ami megtetszik neki az interneten, és sokaknak további megerősítésre van szükségük, hogy belemenjenek egy vásárlásba. Nincs ez másképp az étkezési élményekkel sem – az ember nem azért megy étterembe, mert éhes, hanem mert egy egész élményre vágyik, amit az adott hely kínál neki.
Ezt az élményt pedig csak úgy mérhetik fel előre, ha elolvassák, mit írtak éttermedről korábbi vendégeid az interneten. A pozitív vélemények és értékelések rengeteg hitelességet kölcsönözhetnek éttermednek, ahogy a negatívak romba is dönthetik hírnevedet.
Próbáld arra ösztönözni vendégeidet, hogy értékeljék éttermedben szerzett élményeiket az erre alkalmas felületeken. Ilyen például a Google, a Facebook, és a TripAdvisor is. Függetlenül attól, hogy az emberek hol keresnek éttermet maguknak, látniuk kell, hogy tőled elégedetten távoznak a vendégek.
7. Éttermi marketing tipp: Építs ki jó kapcsolatokat más helyi vállalkozásokkal
A sikeres éttermi marketinghez szükséged lesz a környék többi kisvállalkozójára is. Építs ki partnerkapcsolatot olyan vállalatokkal és üzletekkel, amelyek jól kiegészíthetik éttermedet (tehát nem a versenytársaiddal). Ezekkel a cégekkel egymást népszerűsíthetitek, és akár közös promóciós kampányokat is indíthattok.
Meglehet például, hogy egy közeli szállodának nincs saját étterme, és olyan partner keres, aki étkezési lehetőségeket biztosít vendégei számára. Egy másik opció helyi termelőkkel együttműködni, és tőlük beszállítani a friss, helyi hozzávalókat, amikből séfjeid elkészíthetik a vendégek kedvenceid. Ezzel ráadásul a helyi gazdaságot is támogatod.
8. Éttermi marketing tipp: Maradj aktív az online közegben
Fontos továbbá észben tartanod, hogy az online marketing csak akkor működhet, ha folyamatosan aktívan foglalkozol vele. Ha azt szeretnéd, hogy online közösséged ne feledkezzen meg rólad, akkor tenned is kell ezért – és ehhez nem elég néha indítani egy reklámkampányt.
Azonban nem is muszáj minden hónapban teljes erőbedobással hirdetned éttermedet. Foglalkozz webhelyed rendszeres frissítgetésével, hetente néhány alkalommal posztolj valami jót a közösségi platformokra, és kommunikálj a hozzászólókkal, hogy az emberek lássák, hogy odafigyelsz az érdeklődőkre.