Éttermi marketing költséghatékonyan - a vendégpersonák

Éttermi marketing költséghatékonyan - a vendégpersonák

Sok étteremtulajdonos csalódott a marketingben: drága, nem térül meg, mire fizetem a marketingest... Ha azonban több vendéget szeretnél, valamit tenned kell ezen a téren. De hogyan lesz olcsón új vendéged? Mutatjuk! <br>   Az elmúlt két évtized alatt, mióta marketing tanácsadóként tevékenykedem, rengeteg, különféle étteremnek dolgoztunk: a stadionban található sportbisztrótól kezdve (Gólvonal Bisztró, Groupama Aréna), a felkapott belvárosi éttermen keresztül (Spíler Original), a Michelin csillag közeli fine dining étteremig (Salon Restaurant) sorolhatnám, mennyi féle helyen. Mindegyik más, igaz? Ha megnézed referencialistánkat, láthatod, mennyire széles a spektrum. Nyilvánvaló, hogy más vendégeket céloznak meg ezek a helyek, igaz? De lehet csak azoknak az embereknek “marketingezni”, akik a célcsoportba tartoznak? Lehet csak arra költeni, aki nekem fontos? Igen, lehet. Ez vezet az olcsó, költséghatékony marketinghez! Mutatjuk, hogyan is néz ki ez!  

 
Az új vendégek bevonzása éttermi marketingstratégiád egyik legfőbb célja. Ehhez természetesen tudnod kell azonosítani és megszólítani ezeket a lehetséges ügyfeleket – ebben segít az alábbi rövid útmutató. 
 

Hogyan célozd meg éttermed ideális vendégeit?

Bárhogyan erőlködik is sok marketinges, egy étterem nem mindenkit vonz majd azonos arányokban. Nem szabad tehát csak úgy, általánosságban véve a marketingre költeni. Ez haszontalan és nagyon drága. Minél előbb leszel képes elfogadni ezt a tényt, annál hamarabb találhatsz majd rá arra azokra az emberekre, amelyeket tényleg érdekel éttermed, és hisznek annak márkaértékeiben, küldetésében és elképzeléseiben. Ezeket az embereket nevezzük célcsoportnak, vagy ideális vendégeknek – ők azok, akiknek viselkedése, preferenciái és értékei is passzolnak éttermedéhez. 

Minél hatékonyabban vagy képes megcélozni ideális vendégeidet, annál biztosabb, hogy többen is visszatérnek majd közülük hozzád. Éttermi marketing tanácsadói munkánk legfontosabb feladata ennek az elérése. Nézzük, mit is szoktunk csinálni, hogyan érdemes ezt éttermedben neked is elkezdened! 

 

1. Tudj meg mindent ideális vendégeidről - az étterem marketing alapozása 

Mielőtt elkezdenél aktívam a marketingezésre koncentrálni, tudnod kell, hogy pontosan kinek is kell majd megfogalmaznod marketingüzeneteidet. Jelenlegi (vagy, ha még nem nyitottál meg, leendő) vendégeid megismerése egy időigényes feladat, amihez alapos kutatásra és némi adatelemzésre lesz szükséged. Mi a Marketing Professzoroknál hiszünk a tudományos módszerekben, a kutatás és elemzés hatékonyságában, ezért mindig ezzel kezdünk.  

 

Mi az éttermed mondanivalója? 

Ahhoz, hogy tudd, kinek felelsz meg a legjobban, tudnod kell, mire vagy képes. Miért vagy más, miért vagy jobb, mint a konkurencia. Ezt hívjuk USP-nek.  Ha deklaráltad éttermed USP-jét, könnyű lesz megtalálni az ideális vendéget, vagy marketing szaknyelven buyer personát, vagy étterem esetén vendég personát.  

Mi az az USP?

Az USP az angol „unique selling proposition” kifejezés rövidítése, ami magyarul egyedi terméktulajdonságot jelent. Az USP az, ami segít kitűnni a tömegből, és ami bemutatja ügyfeleidnek, hogy mi is olyan különleges benned. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a lehető legjobban eltaláld.


Ahhoz, hogy tudd, kit szeretnél hirdetéseiddel vagy akár a keresőoptimalizálással megcélozni, sokat segíthet néhány úgynevezett éttermi vendég persona kialakítása. A vendég personák olyan fiktív személyek, amelyek éttermed ideális ügyfeleinek tulajdonságaival rendelkeznek. Egyes éttermeknek több vendég personájuk is van, mert többféle vendégtípus is érdeklődhet kínálatukért. Ezek a vendég personák segítenek összegezni, hogy kicsodák ideális ügyfeleid és mik érdeklik őket, hogy ezek alapján igazíthasd hozzájuk marketingstratégiádat. 

Gyűjtsd össze leggyakoribb vendégeid közös jellemzőit. Többnyire családok látogatnak éttermedbe, kiskorú gyerekekkel? Esetleg egyetemi hallgatók? Irodisták a közeli irodaházakból? Érdemes megkérni az üzletvezetődet, hogy figyelje meg a betérő vendégek jellemzőit, majd összegezze őket röviden a műszak végén. Elég lesz egy rövid összefoglaló is, például „sok család jött ma, 3-4 fős” vagy „ma többnyire munkaszüneti ebédre jöttek az emberek, elegánsabb ruhákban”.  Ha ezt egy hónapon át minden nap megcsinálod, akkor temérdek hasznos adatot gyűjthetsz majd éttermi vendégpersonáid felépítéséhez. 

Amennyiben éttermednek van hűségprogramja, küldj ki időnként egy-egy rövid kérdőívet vendégeidnek, amikben rákérdezel néhány demográfiai adatra (nem, kor, általában hány fővel érkezik, milyen gyakran stb.) Érdeklődhetsz továbbá afelől is, hogy miért választották éttermedet mások helyett, és hogy mik azok a dolgok, amiket szívesen látnának éttermedben. 

 

Hogyan néz ki egy éttermi vendégpersona? 


Mi az éttermi marketing tanácsadásunkat mindig az alábbi kutatással kezdjük, melynek eredményeképpen olcsó, költséghatékony éttermi marketing kommunikációt tudunk felépíteni. A különböző forrásokból és módszerekkel összegyűjtött adatok alapján Te is felépíthetsz egy vagy több éttermi vendégpersonát (de ránk is bízhatod ezt, ehhez kattints IDE). Íme egy minta: 

Név: Profi Panna 
Nem: Nő 
Kor: 25-35 
Foglalkozás: Szakmenedzser 
Vásárlási szokások: Általában kollégái társaságában, vagy néhány barátjával együtt érkezik a munkaidő után nem sokkal, és egy vagy két kör italt fogyaszt. Egy-egy alkalommal legfeljebb 10 ezer forintot költ. A társaság a Google-ben keresgél időnként új helyeket.  
Mit olvas: Index.hu, Helloladies.hu 
Mit néz: Netflix (Magyar TV-ben nem érem el)
Közösségi média: Instagram, TikTok, Facebook (utóbbi csak barátokkal és rokonokkal való kapcsolattartásra) 

Vendégpersonáidat persze ennél jóval több releváns adattal is kiegészítheted. A Marketing Professzorok tanácsadói által létrehozott buyer persona, vagy étterem esetében vendég persona így néz ki: 



A Google vagy a social hirdetések, de a SEO, a keresőoptimalizálás is, rendkívül jól célozhatók, a fent említett adatokat a hirdetésekbe beállítva, az adott platformon megjelenve (Google, social, stb.) csak azokra kell költened, akik valóban vendéggé válhatnak. Az éttermi vendég personák rendkívül hasznos eszközök lesznek éttermed értékesítési és marketingcsapata számára. Felhasználva az összes ilyen azonosított (és ideális) vendégtípust, a marketingesek már tudni fogják, hogyan célozzák meg őket személyre szabott üzenetekkel. A fenti példában említett hölgy például bizonyára nem a legdrágább röviditalok közül válogat majd, de egy Instagramon jól mutató színes koktél biztosan érdekelné. 

 

2. Készíts személyre szabott éttermi hirdetéseket 

Ha utánajártál, hogy kik az ideális vendégeid, akkor remélhetőleg azt is sikerült kiderítened, hogy hol a legaktívabbak szabadidejükben, és mi érdekli őket. Ezekre az információkra lesz ugyanis szükséged, hogy hatékonyan célozhasd meg őket marketingüzeneteiddel. 

Ha például családokat próbálsz megszólítani, akkor érdemes lesz a Facebook hirdetéseivel foglalkoznod, míg a főiskolás és egyetemista hallgatókat az Instagramon elhelyezett reklámok, illetve olyan promóciók érdekelhetik, amelyekkel kedvezményesen rendelhetnek tőled. 

Ha van egy sportkocsmád, akkor a nagyobb meccsek alkalmával biztosan nagy tömeg gyűlik össze nálad. Célcsoportod ilyenkor azok a 25-45 év közötti férfiak, akik rajonganak a sportokért, előszeretettel küldenek egymásnak sportmémeket a közösségi médián, és (nagyon) szeretik a sört. 

Összeállhatsz tehát például egy helyi kézműves serfőzdével (vagy viszonteladóval), és meghirdethetsz egy „sörös estét” a következő nagyobb meccsre. Ezek a hirdetések kikerülhetnek például az Instagramra és más platformokra, amikről tudod, hogy vendégeid gyakran látogatják őket. 

 

3. Fektess a SEO-ba 

(Arról, hogy mi az a SEO, itt olvashatsz). Habár egy étterem külső megjelenése továbbra is nagyon fontos, vendégeid többségét manapság már nem az utcáról vonzod majd be, hanem az interneten keresztül. Az emberek többsége az interneten, pontosabban a Google-on keres magának éttermeket, ezért, ha új vendégekre vágysz, akkor stabil online jelenlétre lesz szükséged. 

A Google másodpercenként több, mint 60 ezer keresést dolgoz fel, ami napi szinten több milliárd lekérdezést jelent. Az éttermeket keresők többsége okostelefonját használja ehhez, és a statisztikák alapján az is feltételezhető, hogy sokan út közben szeretnének étkezési lehetőségeket találni: 2015 és 2017 között 900%-kal nőtt a „közelemben” jellegű keresések száma. 

Ha te is szeretnél megjelenni ezekere a keresésekre, akkor éttermi SEO-ra (keresőoptimalizálás), pontosabban helyi éttermi SEO-ra lesz szükséged. Optimalizálnod kell webhelyedet a megfelelő kulcsszavak elhelyezésével, illetve a különböző cégjegyzékekbe való regisztrálással. 

Az éttermi SEO a megfelelő kulcsszavak kiválasztásával kezdődik, a kulcsszavak pedig, érthető módon, nagyon függenek attól, milyenek azok a vendégpersonák, akiknek éttermed szól.  

 

4. Használj rendeléseket és foglalásokat elősegítő alkalmazásokat 

Egy étterem online marketingje összetett, teljes munkaidős, több főt igénylő feladat, amit érdemes profikra bízni (nem is gondolnád, mennyit tudunk segíteni, kattints IDE, visszahívunk, beszéljük meg!). Ha azonban még nem állsz készen erre, egyes szolgáltatások megkönnyíthetik ezeket a folyamatokat számodra. 

Éttermeddel több olyan alkalmazáshoz is csatlakozhatsz, amelyeken keresztül a felhasználók egy központi felületen rendelhetnek maguknak házhozszállítást, vagy foglalhatnak asztalt éttermedben. Ezek a szolgáltatások némileg átvállalják magukra marketinged egy részét, és lebonyolítanak bizonyos folyamatokat, hogy neked csak a beérkező megrendelésekre kelljen reagálnod. 

Na persze, hosszútávon jobban megéri saját lábakra állnod ilyen téren, hiszen ezek az alkalmazások nem csak korlátozott funkcionalitást kínálnak, hanem általában közvetítői díjakat is felszámolnak a lebonyolított rendelésekért és foglalásokért cserébe. 
 

Gyakori kérdések