Persze ennél több oka is van annak, amiért számos webhely komoly figyelmet fordít a SEO-ra:
- Helyi SEO: A helyi éttermi SEO segít láthatóbbá tenni tulajdonodat azon felhasználóknak, akik valahol a közeledben keresnek maguknak éttermeket. Ez különösen fontos az éttermek számára, hiszen a legtöbben valahol a közelben, vagy egy később meglátogatni kívánt helyen szeretnének étkezési lehetőségeket találni.
- Online láthatóság: Egyre többen fordulnak az internethez, amikor éttermet szeretnének találni maguknak, ezért nagyon fontos, hogy saját éttermednek is stabil online jelenléte legyen. Megfelelő optimalizálással növelheted az esélyét annak, hogy az embereknek a te éttermed jelenjen meg az első keresőtalálatok között.
- Nagyobb forgalom: Ha sikerül magas pozíciókat megszerezned a keresőtalálatok között, akkor több felhasználó talál majd rá és látogat el webhelyedre. Ez idővel egyre több vendéget is jelent majd éttermed számára.
- Versenyelőny: Manapság már szinte minden étterem jelen van az interneten valamilyen formában, és ha nem szeretnél lemaradni a versenymezőnytől, akkor egy, az éttermi SEO elvei alapján optimalizált webhelyre lesz szükséged. Egy igazán jó webhely komoly versenyelőnyt is biztosíthat éttermed számára.
- Költséghatékony marketing: A SEO egy költséghatékony marketingforma, hiszen közvetlenül azokat a felhasználókat célozza meg, akik aktívan keresnek maguknak éttermeket. Mindemellett egy jól optimalizált webhely hosszútávon is segít majd új vendégeket bevonzani.
Hogyan zajlik az éttermi SEO?
Habár a SEO feladatokat általában megéri kiszervezni egy tapasztalt, profi online marketing ügynökség számára, étteremtulajdonosként mindenképpen jó, ha tudod, hogy mi is zajlik a háttérben. Az alábbiak alapján az is egyértelművé válik majd, hogy miért nem olyasmi ez, amit csak úgy mellékfeladatként rá lehet bízni egy marketinges gyakornokra.
Szóval miből áll az éttermi SEO?
Egy mobilbarát webhely kialakítása
Egyre többen használják okostelefonjukat online keresésre és hogy bárhonnan tarthassák a kapcsolatot kedvenc márkáikkal. Ha éttermed webhelye nem mobilbarát kialakítású, akkor ezek a felhasználók nem szívesen maradnak majd rajta sokáig, ami rengeteg elszalasztott vendéget jelent majd éttermed számára.
Szóval mit kínál egy mobilbarát éttermi webhely?
- Pozitív felhasználói élmény: Egy mobilbarát webhelyet könnyebb böngészni a legtöbb okostelefonról, mert kisebb érintőképernyőkön is jól látható és egyszerűen navigálható.
- Jobb rangsorolás a találatok között: A Google és más keresőmotorok magasabb találati pozíciókba helyezik azokat a webhelyeket, amelyek mobilbarát jellegűek.
- Fokozott ügyfélhűség: A pozitív felhasználói élmény hosszútávon vendégeid hűségét is megszilárdítja. Miért térnének vissza az emberek egy olyan éttermi webhelyre, amit kínszenvedés egy okostelefonon használni?
Röviden tehát, a mobilbarát jelleg manapság nem előny egy éttermi webhely számára, hanem alapvető elvárás.
A Marketing professzorok egy 360 fokos, teljes körű marketing ügynökség, a marketing minden területére van saját szakemberünk. Rengeteg étterem (lásd pl. fent a bevezetőben) weboldalát készítettük már el, melyek megfelelnek a fenti paramétereknek. Ha szeretnél Te is egy keresőbarát éttermi weboldalt, keress bennünket
IDE kattintva!
A webhelytartalmak folyamatos frissítése egy blogon keresztül
Ha új vendégeket szeretnél szerezni éttermed számára, de meg is tervezed tartani őket, akkor webhelyedre rendszeresen kell feltöltened új tartalmakat. Ez elengedhetetlen egy erős online jelenlét kialakításához, ráadásul a keresőmotorok is jobban „szeretik” (értsd: magasabb pozíciókba helyezik) azokat a webhelyeket, amelyek rendszeresen kínálnak friss tartalmakat látogatóiknak.
A rendszeresen feltöltött friss tartalmak:
- Fokozzák a látogatók aktivitását
- Több forgalmat vonzanak webhelyedre
- Segítenek több kulcsszóra rangsorolni (többféle keresésre megjelenni) a keresőtalálatok között
- Hitelesebbé teszik márkádat a látogatók szemében
Ha furcsának tűnik, hogy blogot vezess, van egy jó hírünk: ebben is segíthetünk! Vedd fel a kapcsolatot velünk
ITT!
A SEO és tartalomstratégia definiálása
A tartalomstratégia a tartalmak megtervezését, létrehozását, terjesztését és kezelését foglalja magába, általában online keretek között.
Tartalomstratégiádban meg kell tervezned, hogy hogyan készítesz majd értékes és releváns tartalmakat célközönségednek, illetve, hogy hol és milyen gyakran osztod meg majd ezeket velük. Bárhogy is döntesz, ezeknek a tartalmaknak mindig passzolniuk kell célközönséged igényeihez és szükségleteihez.
A stratégia továbbá leírja majd azt is, hogy milyen stílusban, hangnemben készülnek majd el ezek a tartalmak, illetve milyen formázási szabályokat kell követniük az elkészítőiknek. Ez nagyon fontos annak érdekében, hogy márkád jellemző vonásai (pl. színek, logó stb.) minden online csatornán egységesek és felismerhetők legyenek. Arra is ügyelni kell, hogy minden tartalom hozzájáruljon valamilyen módon az átfogó kampány és üzleti célok eléréséhez.
A tartalomstratégiákat gyakran egy nagyobb online marketing vagy kommunikációs stratégia részeként szokás előkészíteni, és segítenek a célközönség hatékony megszólításában, illetve ösztönzésében.
Ami az éttermi SEO stratégiát illeti, ezek kialakításakor a következő tényezőket kell szem előtt tartani:
- On-page SEO: Az on-page SEO a webhelyen található elemek optimalizálását jelenti. Ide tartoznak többek között az URL-ek, az oldalcímek, a meta tagek, a belső hivatkozások, a schema, és így tovább. Az on-page SEO-ban fontos szerepet játszanak a kulcsszavak is.
- Off-page SEO: Az off-page éttermi keresőoptimalizálás főleg a helyi adatbázisokba (például Google Cégprofil) való regisztrációban, illetve az értékes visszahivatkozások megszerzésében merül ki.
- Tartalommarketing: A tartalommarketing az értékes, releváns tartalmak rendszeres létrehozását és terjesztését jelenti egy jól definiált célközönség számára. Ide tartoznak a blogbejegyzések (pl. receptek, utazási tippek stb.), a közösségi média posztok, illetve minden, az éttermet bemutató kép és videó is.
- Jó minőségű képek: Néhány jó minőségű, előnyös fénykép nagyon meggyőző lehet az olyan leendő vendégek számára, akik nehezen tudnak választani két vagy több étterem közül. A megfelelően optimalizált képek továbbá lehetővé teszik majd éttermed számára, hogy a képkereső találatok között is megjelenhessen.
Kulcsszavak az éttermi SEO-ban
A kulcsszókutatás az éttermi keresőoptimalizálás alapvető része, hiszen segít kideríteni, hogy milyen kifejezéseket használnak ideális vendégeid, valahányszor éttermet keresnek maguknak a közeledben. Ez segít optimalizálni webhelyet tartalmait, illetve meta tagjeit, hogy minél több releváns keresésre jelenhessenek meg a találatok között.
Íme néhány fontos tudnivaló a kulcsszókutatásról:
- Kell egy releváns szavakat tartalmazó lista: Szükséged lesz egy listára az éttermeddel kapcsolatos kifejezésekről. Ilyen például az étterem neve, a konyha jellege, a hely, ahol található, illetve a tulajdon egyedi jellemzői és kínálata.
- Sokat segít egy kulcsszókutató eszköz: Az interneten számos ingyenes és fizetős kulcsszókutató eszköz érhető el, amelyek sokkal egyszerűbbé teszik a kulcsszókeresés menetét. Ilyen eszközöket kínál többek között a Google Ads Kulcsszótervezője, a Semrush és az Ahrefs is.
- Long-tail kulcsszavak: A long-tail kulcsszavakra ritkábban keresnek rá az emberek, viszont jóval konkrétabb keresőszándék is áll mögöttük. Például, ha valaki csak az „étterem” szóra keres rá, az még nem biztos, hogy valóban asztalt is szeretne foglalni valahol. Ezzel szemben a „magyaros étterem Gödöllő” keresés már sokkal beszédesebb. Ezekre a kifejezésekre is érdemes optimalizálni egy éttermi webhely tartalmait.
- Helyi kulcsszavak: A tartalomban elhelyezett helyi kifejezések segíthetnek jobb rangsorolást szerezni a helyi keresések találatai között. A fent említett gödöllői keresés például egyszerre számít long-tail és helyi kulcsszónak. Helyi kulcsszó lehet továbbá bármi, ami éttermed közelében található, de nem feltétlenül kapcsolódik közvetlenül ahhoz, például egy helyi látványosság vagy esemény.
Ezeket a kulcsszavakat aztán webhelyed oldalainak tartalmában, címében, URL-jében, meta tagjeiben, alt címkéiben és egyéb mezőiben kell elhelyezni, hogy megjelenhessenek a találatok között, valahányszor egy-egy felhasználó rákeres ezekre.
Helyi keresés és helyi SEO
Helyi keresésnek nevezzük azt, amikor egy felhasználó egy konkrét területről szeretne találatokat megtekinteni. Ez történik például, amikor valaki a tartózkodási helyéhez közel, vagy egy később meglátogatni tervezett helyen keres magának éttermet. A helyi SEO az a folyamat, amely segít láthatóbbá tenni éttermedet az ilyen helyi keresésekre.
Ebben fontos szerepet játszanak a fentebb említett helyi kulcsszavak (pl. „magyaros étterem Gödöllő”), érdemes azonban különböző helyi könyvtárakba/gyűjtőwebhelyekbe is regisztrálni egy éttermet. Ezzel nem csak több felületen válik láthatóvá a helyi keresésekre, hanem a pozitív véleményeknek köszönhetően jobb hírnévre is szert tehet.
A helyi SEO egyik legfontosabb eszköze a Google Cégprofil, amelyre regisztrálva éttermed a helyi Google és Google Térkép keresések között is kiemelt, helyi találatként jelenhet meg.
Fokozott aktivitás a közösségi médián keresztül
Ha aktívabb ügyfelekre vágysz, akkor a közösségi média marketingstratégiád egyik leghasznosabb része lesz. A Marketing Professzorok napi szinten 3 millió rajongót kezel különböző közösségi média platformokon (Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Pinterest, LinekedIn, stb.), így social media tanácsadóink nagy jártasságot szereztek az éttermi közösségi média feladatokban is. A közösségi aktivitás az, aminek köszönhetően egyre többen találnak majd rá éttermedre ezeken a platformokon, és látogatnak el webhelyedre róluk. Íme néhány tipp ehhez:
- Válaszolj a hozzászólásokra és véleményekre: Rendszeresen kell ellenőrizned közösségi profiljaid bejegyzéseit és véleményeit, hogy időben válaszolni tudj rájuk. Ezzel azt mutatod az embereknek, hogy értékeled a visszajelzéseiket és hajlandó vagy figyelembe venni a megjegyzéseiket, hogy egyre színvonalasabb szolgáltatásokat biztosíthass nekik.
- Szervezz nyereményjátékokat és versenyeket: Ezek mind aktivitásra ösztönzik majd követőidet és más érdeklődőket, és arra sarkalják őket, hogy ellátogassanak éttermedbe. Felkínálhatsz például egy kisebb kedvezményt azoknak, akik megosztanak egy nyilvános képet éttermedből arról a fogásról, amit rendeltek, és megjelölik azt egy hashtaggel is.
- Ossz meg kulisszák mögötti pillanatokat: Időnként mutasd meg követőidnek, hogy mi zajlik a színfalak mögött. Ossz meg egy-egy képet vagy rövid videót a konyháról vagy a készülő fogásokról, hogy az emberek lássák, mi is történik, mielőtt megkapják a rendelésüket.
- Ossz meg felhasználói tartalmakat: Ösztönözd vendégeidet arra, hogy nyilvános képeket, videókat vagy véleményeket osszanak meg éttermedről, amiket aztán saját profilodon újraoszthatsz követőidnek.
Véleményező webhelyek
A Google Cégprofil, TripAdvisor és más véleményező felületek szintén láthatóbbá tehetik éttermedet a lehetséges ügyfelek számára. Amikor valaki egy adott területen keres magának éttermeket, akkor gyakran ezekről a webhelyekről kerülnek ki a legelső találatok, amikre a legtöbben rákattintanak.
Érdemes lesz tehát valamennyi ilyen online felületre regisztrálni éttermedet, és arra ösztönözni vendégeidet, hogy osszák meg rajtuk az élményeikkel kapcsolatos véleményüket.
Schema és mikroadatok
A Schema és a mikroadatok segítenek érthetőbbé tenni webhelyed tartalmait a keresőmotorok számára. Ez azért fontos, mert a keresőmotorok így sokkal relevánsabb keresésekre jeleníthetik majd meg webhelyed oldalait, tehát több ténylegesen érdeklődő lehetséges vendég találhat majd rá éttermedre.
A Schema egy szabványos jelölőnyelv, amellyel a webhelyeden található tartalmakat „mutathatod be” a keresőmotoroknak. Segítségével speciális címkéket helyezhetsz el az oldalak HTML kódjában, amelyek extra információkat biztosítanak a keresőmotoroknak az adott oldal tartalmáról (pl. egy receptről vagy eseményről szól az oldal, és így tovább).
A mikroadatok egy hasonló koncepció, amely szintén különféle információk elhelyezését teszi lehetővé az oldalak HTML forrásában. Akárcsak a Schema, a mikroadatok is segítenek a keresőmotoroknak többet kideríteni tartalmaidról, mielőtt megjelenítenék azt a kereső felhasználóknak.