Márkaépítés éttermeknek – Útmutató 2024-re
Miért fontos az éttermi márkaépítés?
A márkák segítenek tudatni célközönségeddel, hogy miben hiszel és milyen értékek mellett állsz ki. A márkák az identitás és a hovatartozás érzetét kínálják az embereknek, lehetővé téve ezzel számukra, hogy megkülönböztessék magukat másoktól.A márkaépítés, azaz a branding segít kapcsolatokat kialakítanod célközönségeddel, azaz ideális vendégeiddel, akik később jó eséllyel vissza is térnek majd hozzád. Ehhez persze egy olyan márkát kell felépítened, ami érdekli az embereket, és mindig egy lépéssel a versenytársaid előtt kell járnod.
Mitől lesz erős egy márka?
Egy kedvelhető vagy emlékezetes éttermi márka kiépítése persze nem olyan egyszerű, mint sokan hinnék – több kell hozzá egy látványos éttermi logónál. Nem kevés időre és erőfeszítésre lesz szükséged egy olyan márka kialakításához, amivel a vendégek tényleg tudnak azonosulni, és amihez szívesen visszatérnek majd. A befektetés azonban többszörösen megtérül majd, méghozzá egy stabil vendégkör formájában.Hogyan építs emlékezetes márkát éttermednek
Azonosítsd célközönségedet
Mindenekelőtt ki kell derítened, hogy kik alkotják célközönségedet, azaz, hogy kiket tekintesz ideális vendégeidnek éttermed számára. Ez határozza meg az összes későbbi lépésedet márkád felépítésében és marketingstratégiád kialakításában is.Ha például a millenáris korosztályt szeretnéd megcélozni, akkor olyan tartalmakkal kell majd foglalkoznod, ami őket érdekli.
Fogalmazz meg egy egyértelmű üzenetet
A célközönség azonosítása után meg kell fogalmaznod egy olyan üzenetet, amivel igazán hatni tudsz rájuk. Ehhez tudnod kell, hogy hogyan gondolkodnak, mi vezérli őket és mikre vágynak. Nem árt egy alapvető ismeretet szerezni az emberi viselkedésről, amit aztán előnyödre fordíthatsz éttermi márkád felépítésében (beleértve webhelyed designját, marketinges tartalmaid elkészítését és így tovább).Készítsd el éttermed márkavázlatát
A márkavázlat a tervezési folyamat azon szakasza, amelyben megfogalmazott a márkaépítési elvek még nem véglegesek.Egy márkavázlat elkészítéséhez használhatsz bármilyen erre alkalmas grafikus eszközt (pl. Canva), és persze ötletet is meríthetsz az interneten található sablonokból. Készítsd el logódat is, a választott márkaszínek felhasználásával.
Fogalmazd meg márkaépítési irányelveidet
A vázlat elkészítése után, illetve az alapján készítsd el márkád irányelveit. Ez egy olyan dokumentum, amelyben megfogalmazod márkád sajátosságait, szabványosítva ezzel márkád megjelenését és ügyfelekkel történő kommunikációját is.Éttermed teljes online jelenléte ezekre az irányelvekre épül majd fel, beleértve a webhelyt, a közösségi platformokat, az emaileket és egyéb marketingeszközeidet is. Természetesen ugyan ezek az irányelvek érvényesülnek majd minden offline/hagyományos reklámanyagodban és éttermed designjában is.
Ebben a dokumentumban az alábbiakat kell meghatároznod:
• Logó: Egy emlékezetes logó, ami márkádat képviseli.
• Színpaletta: Azok a fő és kiegészítő színek, amelyeket online és offline marketinganyagaidban használsz, és amelyekről az embereknek a te éttermed jut majd eszébe.
• Betűkészletek: Az elsődleges és másodlagos betűkészletek, amelyeket minden online és offline felületen használsz majd marketingedhez és egyéb designjaidhoz.
• Nyelvhasználat: Egységesen kell megfogalmaznod üzeneteidet minden marketingcsatornádon, beleértve webhelyedet, emailjeidet, közösségi bejegyzéseidet és így tovább. A nyelvhasználat különösen függ éttermed fő célközönségétől – egy fiatalos vendégkört máshogyan kell megszólítani, mint egy szofisztikáltabb csoportot.
Népszerűsítsd éttermedet az interneten
Miután elkészültél az irányelvekkel, használd fel azt márkád népszerűsítése és egy hűséges vendégkör kialakítása érdekében. Ezeket az irányelveket valamennyi online csatornán alkalmazhatod:• Webhely: Készítsd el vagy újítsd fel webhelyedet az irányelvek alapján.
• SEO: Optimalizáld webhelyed tartalmait az irányelvekben (a nyelvhasználati részben) megfogalmazott fő kulcsszókra.
• Helyi SEO: Branding üzenetednek Google Cégprofil adatlapodon és más hasonló felületeken is szerepelnie kell.
• Email marketing: Frissítsd emailjeid designját és megfogalmazását az irányelvek alapján.
• Közösségi média: Frissítsd közösségi profiljaidat – váltsd le a logót, használd márkád színeit a feltöltött képekben, ügyelj a bejegyzések nyelvhasználatára és így tovább.
• PPC hirdetések: Online reklámjaidban is meg kell jelenjenek márkád jellegzetes színei, vizuális elemei és nyelvhasználata.