7 tipp a hatékony éttermi SEO-hoz

7 tipp a hatékony éttermi SEO-hoz

Az interneten keresgélve több száz éttermi SEO tippet találsz, amelyek segítségével magasabb pozíciókat szerezhetsz éttermed webhelye számára a Google és más keresőmotorok találatai között. Az éttermi keresőoptimalizálás kapcsán nagyon fontos azonban észben tartani, hogy senki sem tudja pontosan, hogy hogyan juthatsz a Google találatainak élére – minden webhely egyedi és ezzel a keresőóriás is tisztában van.<br> Léteznek azonban olyan technikák, amelyek bizonyítottan segíthetnek láthatóbbá tenni éttermedet az online kereső vendégek számára. Íme a legfontosabbak ezek közül!<br>  

1. Végezz kulcsszókutatást

Éttermi SEO stratégiád összeállításához mindenekelőtt szükséged lesz egy kulcsszókutatási tervre.

A kulcsszókutatás lényegében az a folyamat, amely során kiválogatod, hogy milyen keresőkifejezésekre szeretnéd, hogy éttermed webhelye megjelenjen a keresőtalálatok között. Ezt úgy is szokás mondani, hogy milyen kulcsszókra „rangsorol” majd webhelyed.

A kulcsszókutatás során egyszavas és többszavas kifejezésekre is érdemes odafigyelni, amelyekkel különböző méretű és szándékú közönségeket célozhatsz meg.

Ha ezek megvannak, akkor használj egy ingyenes kulcsszókutató eszközt, ami segít majd további kulcsszó-ötletekkel előállni az általad megadott kifejezések alapján. Az ilyen eszközök általában megmutatják, hogy mennyire népszerű egy kifejezés a keresők között (azaz körülbelül mennyien keresik havonta), illetve, hogy nagyjából milyen heves verseny jellemző rá.

A Google Ads Kulcsszótervezője egy népszerű ingyenes választás, de az interneten számos alternatívát találsz majd.

A kulcsszókutatás során segít majd, ha kategóriákra osztod a talált kifejezéseket, például az alábbiak szerint:
  • Határozott szándékú éttermi kulcsszók: Ezek nagyon általános, de értékes kulcsszók, úgymint az „olasz étterem Egerben” vagy „legjobb magyar konyha Miskolc” és így tovább.
  • Sajátos kulcsszók: Ezek azok a kulcsszók, amelyek saját éttermed jellemzőit, kínálatát és sajátosságait tükrözik, úgymint „éjszakai pizza étterem” stb.
  • Márkás kulcsszók: Márkás kulcsszók például éttermed neve és az ahhoz szorosan kötődő kifejezések – például egy fogás, ami éttermed nevét viseli. Ezekre is megéri optimalizálnod webhelyedet, különben a TripAdvisor és hasonló jellegű webhelyek megelőzhetnek a találatok között, ha valaki éttermed nevére keres rá.


Írd össze azokat a szavakat és kifejezéseket, amelyekre szerinted megérné minél magasabban rangsorolni a találatok között. Ez után ellenőrizd valamilyen kulcsszókutató eszközzel, hogy valóban elég sűrűn keresnek-e rájuk az emberek, hogy megérje foglalkozni velük.

Ezt követően sorold fel éttermed leggyakoribb/ideális ügyféltípusait, majd nézz utána, hogy milyen sajátos kifejezéseket használhatnak, amikor a tiédhez hasonló éttermek után kutatnak az interneten.

Ha például családokra tervezel optimalizálni, akkor a „kedvezményes családi vacsora” vagy „családi pizza” kifejezések lehetnek hasznos számodra. Ha egy sportbár webhelyén dolgozol, akkor a „meccsnézés étteremben” kifejezéssel is megpróbálkozhatsz, és így tovább. Ne felejtsd el persze ezeket a kulcsszókat is ellenőrizni egy erre alkalmas eszközzel, hogy hozzájuthass a legfontosabb statisztikákhoz.
 

2. Vesd be a helyi éttermi SEO-t

A Google már évtizedek óta fejleszti helyi találatait, amelyek egy adott környéken fellelhető cégeket (pl. éttermeket) jelenítik meg a kereső felhasználók számára. Ezek a találatok akkor jelennek meg, ha a Google helyi keresőszándékot állapít meg a felhasználó lekérdezésében – azaz, ha azt észleli, hogy a felhasználó egy bizonyos földrajzi helyen szeretne megtalálni valamit.

Ahhoz, hogy a te éttermed is megjelenhessen a helyi találatok között, mindenekelőtt egy ingyenes Google Cégprofil adatlapot kell regisztrálnod neki, vagy megigényelned egy korábban automatikusan létrehozott adatlap szerkesztési jogait. Az adatlap megfelelő kitöltésével lehetőséged nyílik megjelenni a helyi találatok között.

Ha viszont azt szeretnéd, hogy a Google minél gyakrabban jelenítsen meg a környéken kereső felhasználóknak, akkor éttermed alapadatainak (minimum név, cím, telefonszám) minél több elismert online platformon azonos formában kell szerepelniük. A Google ez alapján bizonyosodik meg arról, hogy éttermed egy hiteles és megbízható létesítmény.
 

3. Regisztráld éttermedet véleményező platformokon és kérj visszajelzést

A statisztikák szerint az emberek szívesebben kattintanak azokra az éttermekre a keresőtalálatok között, amelyekhez értékelések és vélemények is tartoznak. Ez nem meglepő, elvégre az emberek olyan helyekre mennek szívesen, ahonnan mások is elégedetten távoztak, és ezt hajlandók is megosztani a nyilvánossággal.
A pozitív értékelések továbbá a Google számára is azt jelzik, hogy egy étterem megbízható, és érdemes lenne magasabb pozíciókba emelni a helyi találatok között.

Ezen nincs is mit ragozni – mind a felhasználók, mind pedig a Google a jól értékelt éttermeket preferálják, ezért próbáld arra kérni vendégeidet, hogy nálad szerzett élményeiket megosszák az erre alkalmas felületeken.
Ha pedig valaki egy blogon ír éttermedről, akkor értékes linkeket is szerezhetsz – apropó linkek…
 

4. Szerezz visszahivatkozásokat más webhelyektől

Az éttermi SEO-ban a visszahivatkozásoknak is nagy értéke van. Ezek azok a linkek, amelyek más webhelyedről mutatnak sajátodéra.

Amikor a Google azt látja, hogy egy népszerű, elismert, kapcsolódó témájú (pl. gasztronómiával vagy utazással foglalkozó) webhely hivatkozik éttermed webhelyére, akkor ezt afféle bizalmi szavazatnak tekinti. Minél több ilyen linket sikerül szerezned más releváns webhelyektől, annál hitelesebbnek tűnsz majd a Google szemében, és annál magasabb pozíciókban rangsorolhatsz majd a számodra fontos kifejezésekre.

Az ilyen linkeket mindenekelőtt ki kell érdemelni. Egy online marketing ügynökség segíthet a visszahivatkozások megszerzésében – ezt nevezzük linképítésnek.
 

5. Kínálj mobilbarát webhelyt

A felhasználók túlnyomó többsége mobilkészülékeket is használ az internetezéshez, és ez az arány egyre csak növekszik. Szóval mit jelent ez éttermed webhelye számára?

A Google 2018-ban elkezdett átállni a mobil-első indexelésre. Ez azt jelenti, hogy manapság nem a webhelyek asztali, hanem a mobilos verzióját veszi alapul a rangsoroláshoz. Ha éttermed webhelye nem felel meg a modern mobilhasználók (és a Google) elvárásainak, akkor nehezen rangsorolhat majd jól a keresőtalálatok között.

Tehát mi a teendő?
A mobilbarát, sőt, mobil-első jelleg egy külön témakör, de nagyvonalakban biztosítanod kell, hogy webhelyed valamennyi modern eszközön hibátlanul, gyorsan és biztonságosan működjön. Fontos szempontok például a reszponzív jelleg, a sebesség és az olvashatóság is.

 

6. Ellenőrizd online rendelési felületedet

Az internet korában már azok az éttermek számítanak ritkaságnak, amelyek nem kínálnak online rendelési lehetőséget a látogatók számára.

Na persze egy ilyen rendszer megléte önmagában még sokat ér, ha a felület nehezen átlátható, lassú vagy egyéb okokból nem felhasználóbarát.
Nézd tehát át a rendelési folyamatot több eszközről is, és figyeld meg, hogy melyek lehetnek azok a lépések, amelyek eltántoríthatják az egyébként fizetésre kész vendégeket a rendeléstől. Talán lassú egy oldal, vagy nem jelenik meg rendesen az űrlap bizonyos böngészőkben? Esetleg nem egyértelmű a tájékoztatás a biztonságos fizetési módokról?

Az elszalasztott vendégekkel nem csak pénzt veszítesz, hanem a Google számára is gyanús lesz, ha az emberek sorra távoznak webhelyedről, mielőtt befejeznék a rendelési folyamatot.
 

7. Indíts blogot

Egy átlagos étterem webhely csupán néhány oldalból áll: van egy főoldal, egy „Rólunk” oldal, egy digitális étlap, egy „Kapcsolat” oldal, illetve esetleg egy oldal a közelgő események és rendezvények számára.
Mi hiányzik a listából? A blog.

Az eredményes éttermi SEO érdekében különösen fontos egy blogot indítanod webhelyeden, hiszen a cikkek rendszeres publikálása lehetőséget nyújt megannyi releváns kulcsszó megcélzására.

Éttermed blogján (amit egyébként egy marketing-szakemberre érdemes bízni) különféle témájú és típusú tartalmak szerepelhetnek. Ezek szólhatnak többek között az étlapon szereplő különlegességekről, az újdonságokról, az étteremmel kapcsolatos hírekről, közelgő és nemrégiben lezajlott eseményekről és így tovább.

A lényeg az, hogy rendszeresen kínálj valami értékeset és relevánst célközönséged (azaz ideális vendégeid) számára, hogy minél többen rátalálhassanak éttermedre a Google keresőtalálatain keresztül.