Az étterem marketing feladata, hogy öbb asztalfoglalás és rendezvényhelyszín ajánlatkérés érkezzen be. A jó éttermi marketing me

Az étterem marketing alapjai - hogyan lesz több asztalfoglalásod?

<p>Tulajdonosként vagy ügyvezetőként tisztában vagy vele, hogy alkalmi és visszatérő vendégeid azok, akik miatt éttermed a mai napig képes volt fennmaradni. Tudod azt is, mennyire fontos az, hogy a holtidőszakokat fel tudd tölteni.&nbsp; Ezért olyan fontos az étterem marketing márkád számára: ez az, ami segít új vendégeket szerezni, megnyerni alkalmi ügyfeleidet, és összességében kibővíteni éttermed közösségét.<br> &nbsp;</p>

Az éttermi marketing alapjai

Az elmúlt évek járványhelyzete még fontosabbá tette mindezt. A vendégek elvárásai megváltoztak, és azok az éttermek, amelyek nem hajlandók lépést tartani az új trendekkel és elvárásokkal (házhozszállítás, érintésmentes szolgáltatások, fokozott biztonság stb.) könnyedén elveszíthetik vendégkörük egy jó részét.
Az erős ügyfélkapcsolatok kiépítése és a pazar éttermi élmények biztosítása segít majd megkülönböztetni versenytársaidtól, és mindez az étterem marketingnél kezdődik.

 

Ha szeretnéd éttermed marketing kommunikációját egy gasztromarketingben jártas csapatara bízni, nem akarsz kísérletezni, biztosra mész, kérd ajánlatunkat itt! 

 

Mi az az étterem marketing?

Az étterem marketing az a folyamat, amellyel új vagy ismételt üzletet szerzel éttermed számára. Az étterem marketing alkotja éttermed márkájának legnagyobb részét.

 

Ha jobban szeretnéd részletezni, akkor a marketing annak a stratégiája, ahogy ügyfeleiddel bánsz (akár közvetlenül, akár közvetve). Ezt nem lehet csak egyféleképpen csinálni, hiszen ahogy két egyforma étterem, úgy két egyforma vendégkör sincs. Minden étteremnek és hasonló jellegű vendéglátó létesítménynek több csatornát is alkalmaznia kell, hogy sikeresen elérje vendégeit.

 

Miért van szüksége éttermemnek marketingre?

Ezt a részt egyetlen egy szóval összefoglalhatnánk: verseny. Az étterem marketing a mai telített piacon már nem olyasmi, ami „jó, ha van”, hanem a sikerek egyik alapvető feltétele.

 

Habár a legtöbben az üzlet fellendítésének egyik eszközeként gondolnak rá, a marketing célja első sorban az, hogy a lehető legjobb helyen, időpontban és módon érd el ideális ügyfeleidet, hogy stabil, tartós kapcsolatokat alakíthass ki velük.

 

Étteremvezetőként tisztában vagy a vendégszeretet megnyerő erejével. Ugyan ezt a vendégszeretetet sugározhatod az étterem marketingen keresztül is azoknak a lehetséges vendégeidnek, akik még soha nem jártak éttermedben.

 

A modern étterem marketing legnagyobb előnye, hogy mind az online, mind a tényleges vendégforgalmat fokozhatja létesítményed számára. Ezen kívül az alábbi okokból érdemes foglalkozni vele:

  • Javítja az ügyfélmegtartást és növeli a vendégek élettartam-értékét.
  • Segít új alkalmazottakat szerezni.
  • Segít népszerűsíteni éttermed küldetését, vízióját és célját.
  • Megerősíti a márkaismertséget.
  • Új közönségeket és piacokat érhetsz el vele.
  • Segít kapcsolatokat építeni a helyi vendéglátásban.
  • Új üzleti partnereket és lehetőségeket szerezhetsz vele.

 

Mennyit fektessek éttermem marketing kommunikációjába?

Mint azt már fentebb olvashattad, nincs két egyforma étterem. Ebből következik, hogy két azonos marketingstratégia sem fordulhat elő, tehát egyszerűen lehetetlen csak úgy rámondani az étterem marketingre, hogy XY összegbe fog kerülni.

 

A marketing egyes formái (pl. a közösségi média) teljesen ingyenesen alkalmazhatók, míg más szolgáltatásokat (pl. az összes platform hirdetéseit) csak befektetett összegekért cserébe lehet igénybe venni. Ezeket leegyszerűsítve organikus (ingyenes) és fizetős módszereknek szokás nevezni.

 

Organikus marketingnek számít a képek és videók feltöltése egy közösségi médiás profilra, vagy a webhely keresőoptimalizálása. A leggyakoribb fizetett módszer a hirdetéskampányok futtatása, ezek árait azonban rengeteg szempont befolyásolja.

 

Az organikus és fizetett marketing nem csak, hogy jól megférnek egymás mellett, hanem a legjobb eredmények érekében erősen ajánlott kombinálni is őket.
Ahhoz, hogy eldöntsd, milyen taktikákat vetsz majd be éttermed marketingje céljából, figyelembe kell venned célközönséged igényeit és a versenyhelyzetet is.

 

Költséghatékony (és bevált) étterem marketing taktikák

Ha még csak most kezdesz ismerkedni az étterem marketinggel, akkor nem kell rögtön hatalmas összegeket fektetned bele. Még ha szűkös költségkerettel is rendelkezel, többféle hatékony marketingforma közül választhatsz, amik látványos, megtérülő sikereket hoznak majd:

  • Organikus közösségi média marketing: Használd a Facebook, az Instagram a és a TikTok megannyi cégeknek szánt ingyenes funkcióját. Tény, hogy a közösségi médián is indíthatsz hirdetési kampányokat, amik gyorsabb növekedést tesznek lehetővé, de az organikus módszerekkel épp olyan fontos foglalkozni, hiszen ezekkel építhetsz ki igazán szoros kapcsolatokat követőiddel.
  • Keresőoptimálás, azaz SEO: A SEO célja, hogy webhelyed a legmagasabb találati pozíciók között jelenjen meg, valahányszor egy felhasználó éttermet keres magának a közeledben.
  • Email marketing: Habár nem teljesen ingyenes, az email marketing rendkívül költséghatékony és jól megtérülő taktika lehet éttermed számára.

 

Az étterem marketing költségvetés kiszámítása

Az étterem marketing költségvetésének megállapításához írd össze a következő mutatókat:

 

  • Éves bevétel
  • Havi bevétel
  • Éttermed haszonkulcsa – ennek kiszámításához vond ki az éves működési költség összegét a bruttó bevétel összegéből

 

Szükséged lesz továbbá az alábbi adatokra is:

 

  • Éttermed kora
  • Éttermed piaci részesedése – ennek kiszámításhoz oszd el éttermed értékesítéseinek mennyiségét a környék éttermi piaci értékesítéseinek mennyiségével egy adott pénzügyi időszakon belül
  • Éttermed átlagos ügyfélszerzési költsége

 

Az általános javaslat az, hogy éttermed az értékesítések értékének nagyjából 3-10%-át kell, hogy a marketingre fordítsa. Ha tisztában vagy éttermed pénzügyi helyzetével, akkor sokkal könnyebb lesz megállapítani, hogy bevételed mekkora részét forgathatod vissza a marketingbe.

 

Ha mindez megvan, akkor ideje kidolgozni étterem marketing stratégiádat!

Mi az az étterem marketing stratégia?

Egy étterem marketing stratégia azon marketingtevékenységek (kampányok, optimalizálások stb. gyűjteménye, amelyeket egy étterem egy év folyamán kivitelez. Ezeket a tevékenységeket egy marketingtervben szokás összefoglalni.

 

A célközönség azonosítása

Egy éttermi marketingterv kialakításához először is azonosítanod kell éttermed célközönségét. Ez a társadalom egy olyan szegmense, amelyik valamilyen okból szívesen térne be éttermedbe – például mert érdekli a kínálatod, vagy egyetért márkád küldetésével és azzal azonos értékrendet képvisel.

 

Buyer personák kialakítása

Ha tudod, hogy kiket szeretnél megcélozni marketingeddel, akkor a következő lépésben buyer personákat kell kialakítanod. A buyer persona lényegében egy olyan fiktívprofil, amit ideális ügyfeleid közös tulajdonságai alapján állítasz össze. Ez a profil afféle útmutatóként szolgál majd éttermed számára arról, hogy milyen típusú ügyfeleknek kell majd népszerűsítened márkádat.

 

Ahhoz, hogy egy buyer personát készíts vendégköröd alapján, először is azonosítanod majd vázolnod kell leggyakoribb ügyféltípusaidat. Ehhez az alábbi módszereket használhatod:

  • Kérd meg műszakvezetőidet, hogy jegyezzék fel, milyen jellegű vendégek térnek be éttermedbe és milyen gyakorisággal. Csináljátok ezt legalább egy hónapig. A lentebb felsorolt lépések segítenek abban, hogy milyen szempontokat érdemes feljegyezni vendégeidről.
  • Ha éttermednek vannak email feliratkozói (például egy hűségprogram tagjaiként), akkor küldj nekik egy rövid felmérést. A kitöltésért cserébe kedvezményeket vagy nyereményjátékban való részvételt kínálhatsz fel ösztönző gyanánt.

 

Az adatok összegyűjtése után rendezd csoportokba a leggyakoribb vendégtípusokat. Ezt követően készen állsz a buyer personák kialakítására a különböző csoportok alapján. Minden olyan csoport alapján érdemes buyer personát készítened, amely csoportok tagjai legalább 5 jellemzőjükben hasonlítanak egymásra. Ne lepődj meg, ha több ilyen csoportod is összegyűlik – egy étteremnek több buyer personája is lehet.

 

A buyer persona elkészítéséhez kövesd az alábbi lépéseket (nagyjából ezeket a szempontokat érdemes használni, miközben betérő vendégeidről készítetek feljegyzéseket a műszakok során):

 

  1. Adj nevet és profilképet minden personádnak: Ez segít csapatod vizuálisabb tagjainak, hogy könnyebben felismerjék ezt az ügyféltípust, valahányszor találkoznak vele éttermedben. Számos stock webhelyről gyűjthetsz képeket erre a célra.
  2. Körvonalazd az azonnal észrevehető megkülönböztető jellemzőket: Kor, nem, generáció stb.
  3. Átlagos költekezés
  4. Egy adott időintervallumon belül megejtett látogatások száma
  5. Rendelési szokások összegzése: Egy elemzés arról, hogy milyen fogásokat rendel szívesen az adott ügyféltípus, mekkora mennyiségben, helyi fogyasztásra vagy elvitelre, milyen italokat és márkákat szeret stb.
  6. A tetszések összegzése: Milyen preferenciák jellemzik az adott buyer personát az éttermeden kívül? Ne feledd, hogy mindegyiküknek megvan a maguk személyisége, amit ismerned kell, hogy tudd, hogyan viszonyulhatnak éttermed marketingjéhez.
  7. A nemtetszések összegzése: Ugyan az, mint az előző pontban, csak épp negatív irányból megközelítve.
  8. Milyen csatornákon lehet elérni őket: Ha például a fiatalabb („Gen Z”) vendégeket szeretnéd megcélozni, akkor a TikTok vagy az Instagram lesznek a legjobb közösségi platformok erre a célra. Az idősebb korosztályok (pl. a baby boomerek) jó eséllyel inkább a Facebookon vagy épp egy nyomtatott magazinban találkoznak majd éttermeddel. Maradj naprakész a trendeket illetően!

 

A buyer personák nem csak a marketingben, hanem értékesítési eszközökként is hasznosak lehetnek éttermed számára. Tanítsd meg az ügyfélkezelő személyzetednek, hogy hogyan ismerjék fel ezeket az ügyféltípusokat, és hogy hogyan kommunikáljanak velük.

 

Ha mindezzel megvagy, akkor most már tudod, hogy kiknek szólnak majd marketingüzeneteid. A következő lépés kitalálni, hogy pontosan milyen üzenetekkel és ösztönzőkkel veheted rá őket arra, hogy ellátogassanak éttermedbe. A „mit” és a „hogyan” kombinációja alkotja majd éttermed marketingtervét.

 

Mitől lesz sikeres egy étterem marketingterve?

Egy éttermi marketingterv azon marketingtevékenységek időrendi listája, amiket éttermed az elkövetkezendő naptári év során szeretne végrehajtani a különböző csatornákon.

 

Egy hatékony éttermi marketingterv átláthatóan összegzi a korábbi, jelenlegi és tervezett marketingkampányaidat, illetve azok legfontosabb adatait, úgymint:

  • A kampányok céljai: Mit próbálsz elérni egy adott kampánnyal? Több közösségi követőre vágysz? Esetleg egy adott fogásból szeretnél többet eladni? Új tagokat szeretnél szerezni hűségprogramodhoz? Minden kampánynak szüksége van egy elérhető, releváns célra.
  • A kampányok időtartama: Mennyi ideig tart majd a kampány? Néhány napig vagy épp hónapokig?
  • A tervezett marketingcsatornák: Hol fut majd ez a kampány? Kizárólag rádiós reklámokban merül majd ki, vagy több digitális csatornán is elérhető lesz majd egyidőben?
  • A költségkeret és annak felhasználása: Mekkora összeget leszel hajlandó a kampányra fordítani, és hogyan rendezed majd ezeket a költségeket? Egy helyi sportcsapat valamelyik meccsét például egy összegben szponzorálhatod, míg egy online PPC kampányért kattintásonként kell majd fizetned.
  • A legfontosabb teljesítménymutatók (KPI-k): A KPI-k azok a mutatók, amelyek alapján megállapíthatod, hogy mennyire sikeres egy marketingkampányod. Ilyen fontos mutatók lehetnek például a bevétel, az értékesítések száma, az új feliratkozók száma és így tovább attól függően, hogy mi a kampányod fő célja.
  • Célközönség: Nagyon fontos, hogy étterem marketinged során mindig a megfelelő közönségnek szóljanak ügyfeleid. Ezért is van szükség egy vagy több buyer persona kialakítására.

 

Az étterem marketing bevált módszerei

Íme néhány tesztelt és bevált módszer egy étterem marketingjéhez, és egy rövid magyarázat arról, hogy miért érdemes foglalkoznod velük stratégiád részeként.

 

Éttermi SEO

Minél többen találnak rá éttermedre a Google-ön keresztül, annál nagyobb fogalomra számíthatsz. Készíts értékes, hasznos, releváns tartalmakat webhelyedre, és használj bennük a témához illő kulcsszavakat is.

 

Közösségi média marketing

Az emberek többsége manapság aktív a közösségi médián, ezért éttermed sem hiányozhat a legnagyobb platformokról. Vendégeid elemzése során bizonyára sikerült azonosítani, hogy mely platformokon lehetnek aktívak, ezért érdemes neked is csak ezekre koncentrálnod. Tipp: a vizuális platformok (Facebook, TikTok, Instagram stb.) remekül passzolnak az éttermek kínálatához.

 

Email marketing

Az email marketing egy költséghatékony marketingeszköz bármilyen étterem számára. Segítségével új ügyfeleket szerethetsz, illetve korábbi vendégeidet is ösztönözheted arra, hogy visszatérjenek hozzád.

Google Cégprofil

Egy ingyenes Google Cégprofil adatlap nélkülözhetetlen azon éttermek számára, amelyek szeretnének megjelenni a Google Térképen, illetve a Google Kereső speciális, helyi találatai között.

 

Keresőmarketing

Nem csak organikus optimalizálással juthatsz be a keresőmotorok találatai közé. A Google például egy robosztus hirdetési rendszert kínál azon cégek számára, amelyek szeretnének minden más találatnál magasabban megjelenni a kereső felhasználók számára. Természetesen a fizetett és az organikus keresési technikák nem zárják ki egymást!

 

Véleményező platformok

Többek között a TripAdvisor, a Google Cégprofil és a Facebook is lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy véleményt írjanak azokról az éttermekről, amiket korábban már meglátogattak. Fontos, hogy az ilyen platformokon egy jól kitöltött, naprakész profilod legyen, és hogy profi stílusban válaszolj a negatív visszajelzésekre is (ahol ez lehetséges).

 

Szponzorált és saját rendezvények

A helyi csoportok, csapatok és rendezvények támogatásával, illetve sajátok szervezésével rengetegen megismerik majd éttermed nevét, ráadásul azt is megmutathatod, hogy fontos számodra közösséged.


Felhasználói tartalmak

Bizonyára a te éttermedről is töltenek fel képeket vendégeid a különböző közösségi platformokra, amikben jó esetben meg is jelölik profilodat. Használd ki ezeket a lehetőségeket és ösztönözd arra vendégeidet, hogy használják a márkás hashtaget is, amit létrehoztál éttermed számára.
Egy másik jó taktika olyan helyeket kialakítani éttermedben (pl. egy eldugott sarokban), ahol a felhasználók mutatós képeket készíthetnek magukról, hogy aztán büszkén mutassák azokat ismerősieknek is.

 

Videómarketing

A videók a legjobb marketingeszközök éttermed vizuális bemutatására. Maradj naprakész a trendeket illetően, és készíts érdekes, hasznos, látványos felvételeket célközönséged számára.

 

Fesztiválok, vásárok és hasonló rendezvények

Ezek a „kitelepülős” események nagyszerű lehetőségeket kínálnak arra, hogy új, a gasztronómia iránt érdeklődő közönségekhez is eljuttathasd márkádat. Állíts fel egy standot, és mutasd meg, hogy mi olyan különleges éttermedben!

 

Influencer marketing

A kisebb influencerekkel könnyedén megegyezhetsz és kedvező áron veheted igénybe szolgáltatásaikat. Ezek a véleményvezérek ellátogatnak éttermedbe, majd megosztják élményeiket és véleményüket követőikkel. Így rengeteg új, érdeklődő vendégre tehetsz szert, akiknek egy megbízható forrás ajánlotta márkádat.

 

Éttermi kritikusok véleményei

Az elismert, hiteles kritikusok véleményei nagyot lendíthetnek éttermed népszerűségén.

 

Íme néhány egyéb étterem marketing technika, amiket érdemes kipróbálnod:

  • Az étlap optimalizálása
  • Harmadik felek által üzemeltetett ételszállítás
  • Hűségprogram
  • Tömegközlekedésen elhelyezett reklámok
  • Podcastek
  • Olcsó, de hasznos ajándéktárgyak (napszemüvegek, tollak, bögrék, alátétek stb.)
  • A személyzet bevonása a marketingbe – márkanagykövetek kialakítása

 

Mint láthatod, a lehetséges éttermi marketingtaktikák listája rendkívül hosszú (és ez még nem is az összes opciód). Mindent persze nem csinálhatsz egyszerre, szóval hogyan döntheted el, hogy melyikekkel érdemes foglalkoznod ezek közül?

 

Mint fentebb olvashattad, az étterem marketing egyik legfontosabb aspektusa, hogy a lehető legjobb helyen kell elérned közönségedet, vagyis ott, ahol szívesen töltik idejüket.

 

Ha például egy sportbárt üzemeltetsz, és a fiatalabb közönséget próbálod megcélozni, akkor ideális ügyfeleid valószínűleg 25-45 év közötti férfiak, akik sportblogokat olvasnak, sporttal foglalkozó influencereket követnek és akik előszertetettel fogyasztanak sört mindezek során. Ezek az információk már segíthetnek kiválasztani, hogy milyen taktikákkal és milyen csatornákon érheted el őket, és melyek azok, amelyekkel egyáltalán nem érdemes foglalkoznod.

 

Az étterem marketing megtérülése

Amint elkezdted végrehajtani éttermed marketingtrendjét, oda kell figyelned arra, hogy milyen arányban térülnek meg befektetett összegeid, erőfeszítéseid és időd. Ha nem kíséred figyelemmel kampányodat, akkor nem fogod tudni, hogy megéri-e így folytatnod tovább, vagy csak a pénzt pazarolod rá.

 

Miután egyik kampányod kezdetét vette, és volt ideje némi lendületet szerezni (ez néhány napba vagy egy-két hétbe is beletelhet a kampány jellegétől függően), elkezdheted kiszámítani a megtérülési arányát (azaz a ROI-t). Ehhez az alábbi egyszerű képletet használhatod:
(nettó profit – az étterem marketingre fordított összeg ) / az étterem marketing kampány összköltsége

 

A jelenlegi és korábbi marketingkampányaidról szerzett adatok sokat segítenek majd a jövendőbeli kampányok optimalizálásában.